Kundeservice åbent man- til fredag 10-18

69 96 03 91 Live Chat
emaerket
  • Fuld tilfredshedsgaranti

    Gælder kun på udvalgte mærker

  • Fri fragt på alle ordrer over 499 kroner

    Bestil før klokken 17 for at modtage ordren næste dag

  • Vores kunder elsker os!

    Uafhængige anmeldelser fra Feefo

7 måder at reducere dit fedtindtag på med antioxidanter som Resveratrol

Med syv simple tips kan du reducere dit fedtindtag med antioxidanter. Resveratrol er en den mest effektive antioxidant i gruppen polyfenoler, som har mange sundhedsmæssige fordele

Med syv simple tips kan du reducere dit fedtindtag med antioxidanter. Resveratrol er en af den mest effektive antioxidanter i gruppen polyfenoler, som har mange sundhedsmæssige fordele, og som findes i vindruer, hindbær og mørk chokolade. Stoffet findes i skallen af røde druer, som benyttes ved fremstilling af rødvin. Herunder finder du 7 måder, hvorpå du kan reducere dit fedtindtag med sådanne antioxidanter.

En lille mængde fedt er afgørende i din daglige kost. En daglig kost, som er rig på fedt, øger naturligt dit kalorieindtag, som kan forårsage vægtstigning, hvis den overstiger dit energiforbrug. Fedme øger risikoen for at udvikle hjertesygdomme, type 2-diabetes og kræft, hvilket gør det vigtigt for dit helbred for at undgå en øget vægt. Som en del af en sund kost kan du reducere det samlede fedtindtag og undgå fødevarer, der indeholder transfedtsyrer og mættet fedt.

Frugt og grønt

Friske frugter og rå grøntsager, såsom æbler, pærer, appelsiner, gulerødder, agurker, tomater og selleri er en meget sund snack! Ud over at være naturligt fri for fedt indeholder de også mange vitaminer, mineraler og fytokemikalier samt Resveratrol.

Lav mad derhjemme

Madlavning derhjemme giver dig mere kontrol over mængden af fedt, som du spiser. Når du forbereder dine grøntsager, kan du med fordel dampe, koge eller mikrobølge dine grøntsager, så du holder dem fedtfri. Ellers kan du sautere dem i en lille mængde af sunde fedt såsom olivenolie. Disse fedtfrie (eller med lavt fedtindhold) grøntsager fungerer som et sundt tilbehør til dine retter.

Spis magert kød

antioxidanter sundhedsmæssige fordele

Du kan opnå et lavere indtag af fedt ved at spise magert kød, som ikke er marmoreret. Fjern skindet fra fjerkræ, samt alle synlige fedtmarmoreringer fra kødet, når du tilbereder det. Du kan også bruge magert hakket kalkun i stedet for oksekød eller svinekød for at gøre retter som spagetti bolognese sundere.

Fjern overskydende fedt

Kog chili, saucer, supper og gryderetter om dagen eller et par timer før måltidet og lad det køle i køleskabet. Fjern det lag fedt der størkner på toppen for at reducere indholdet af fedt. For at mindske mængden af fedt i kogt kød, placer kødet på en rist i en bradepande, så fedtet drypper af.

Undgå forarbejdede fødevarer

Begræns indtaget af fødevarer såsom pålæg, bacon, pølser, kager og is som er blandt de mange forarbejdede fødevarer, som ofte er rige på fedt.

Læs fødevaredeklarationen

Læs varedeklarationen når du handler og køb ikke fødevarer, hvor fedt er på listen. Derudover skal du undgå varer, som siges at være lave på fedt, fordi de ofte i stedet indeholder mere sukker som erstatning. Fødevarer som mørk chokolade og rødvin tilhører normalt den usunde kategori, men husk: alt med måde! Mørk chokolade og rødvin indeholder som tidligere nævnt antioxidanten Resveratrol, som kan hjælpe dig med at øge dit vægttab.

Vær opmærksom på skjult fedt

Fedt er til stede i mange fødevarer såsom mayonnaise, ost, yoghurt, cremefraiche, mælk og dressinger. Gå efter fedtfattige og fedtfri udgaver af disse fødevarer så du begrænser dit fedtindtag. Du kan sagtens selv lave salatdressinger derhjemme ved hjælp af urter, krydderier, eddike og frisk citron og olivenolie.