Kundeservice åbent man- til fredag 10-18

69 96 03 91 Live Chat
emaerket
  • Fuld tilfredshedsgaranti

    Gælder kun på udvalgte mærker

  • Fri fragt på alle ordrer over 499 kroner

    Bestil før klokken 17 for at modtage ordren næste dag

  • Vores kunder elsker os!

    Uafhængige anmeldelser fra Feefo

Tab dig uden at sulte dig selv

Det der med at sulte selv sig for at fremme et vægttab hurtigere er en dårlig ide. Faktisk af flere årsager. Udover at du ikke vil få det ønskede resultat, vil det også påvirke dit humør, energi og krop på flere områder. Læs hvad du kan gøre i stedet for.

At sulte dig selv i håb at tabe dig, synes måske umiddelbart at være en god ide, men der er en bagside, som udover at påvirke humøret, faktisk også kan påvirke dit vægttab negativt.

Jo mere du sulter dig selv, jo mere stædige bliver dine fedtdepoter. Årsagen til dette kan spores helt tilbage til vore gamle forfædre, som ikke havde de samme timerutiner som vi har i dag. I de dage, var der tider (på grund af økonomiske årsager) hvor man ikke var sikker på, hvornår man kunne forsyne kroppen med det næste måltid. Som et resultat, er den menneskelige krop udviklet sig til at kunne hænge på fedtreserver for at forhindre vores energiniveau og kropsfunktioner til at kører alt for lavt.

Den (dårlige) nyhed er denne evolutionære sikkerhedsnet er stadigvæk i kraft, hvilket betyder er hvis kroppen forsynes med lidt mad, vil den også holde / ophobe fedtet længere. Det er naturligvis en god mekanisme, men det betyder bare, at ikke nødvendigvis er vægttabsfremmende at sulte sig selv.

Den gode nyhed er dog, at du ikke behøver at sulte dig selv, men at du blot skal ændre dine spisevaner, og tilvænne kroppen til at spise sunde. Med det sagt, er det selvfølgelig en god ide at reducere det totale kalorieindtag. Forsøg at finde kost rutiner, som øger dit stofskifte og efterlader dig mæt og tilfreds.

Spis morgenmad

Mens du har sovet, er din krop fastet uden mad i 8 timer, din energi reserver kører på lavblus og din fedt-brænding metabolisme er bremset. Nu er det bedste tidspunkt at kickstarte din krop og starte op for din fedt-forbrændings motor.

UNDGÅ: donuts, bagels, hvide boller, vafler, forarbejdet morgenmadsprodukter (som ofte er høj på sukker) og toastbrød. Disse er læsset med enkle (raffinerede) kulhydrater, og vil sende dit blodsukker i den syvende himmel, for kun at crashe ned kort efter. Resultatet er, at du vil blive sulten hurtigt igen, dårligt humør, irriteret og lav på energi.

GOD IDE: Skyr med toppet frugt og sukkerfri müsli, en skål med havregryn og ren kanel / frugt eller nødder. Suppler op med din multi vitamin og kaffe / te. Mangel på tid om morgenen er ikke en undskyldning!

GO LOW-GI!

Når det kommer til at finde de rigtige fødevarer til vægttab, og at adskille vinderne fra taberne, kan man med fordel holde sig til GI skalaen (glykæmisk indeks). High-GI fødevarer udskilles hurtigt af kroppen og leverer en kortvarig, men skarp energi.

Lav GI fødevarer tager længere tid for kroppen at nedbryde og vil holde dig mæt i længere tid. Erstat din hvide brød, ris, pasta og ris-baserede kiks for alternativer lav GI hele korn / hvede. Samme gælder for produkter med meget stivelse. Hvis du vil tabe dig, så forsøg at undgå / minimere dit indtag.

Sig ja til kost tilskud (men pas på)

I dag findes der mange gode tilskud og supplementer, som kan hjælpe dit vægttab på god vej. Med dette sagt er det, er det vigtigt at undertykke at det er TIL-skud. Det er altså noget du skal supplere en god og sund kost med.

Kostfibre – Glucomannan

Glucomannan konjac fibre er naturlige, vandopløselige kostfibre, som udvindes af konjakroden. Dette kostfibre findes i mange fødevarer, hvor det erstatter stivelsen og kulhydraterne. Hvis du bare ikke kan undvære pasta og ris, kan du finde konjac nudler (som indeholder 0 kalorier).

Udover at finde det i fødevarer, kan du også finde det i tabletform. Med sin effektive evne til at absorberer væske, kan det i maven give en god følelse af mæthed og fylde. Udover at virke absorberende på vand, virker det også absorberende på fedt.

Men vær sikker på at vælge dem der er naturlige. Kig på etiketten for at se hvad de indeholder.

Bevæge sig mere, spise mere, miste flere!

En god måde at forstå vægttab på, er at tænke på din krop som en bank.

Her repræsenterer dine indlån mad (energi) og dine udbetalinger repræsenteres af motion (energi brugt). Vægttabet begynder, så snart du begynder at forbruge flere kalorier, end du indbetaler, så jo mere du bevæger dig, jo mere du taber! Som en bonus, vil dit stofskifte også øges, i takt med at du yder mere motion. Her er de bedste måder at komme i gang på:

PUMPE IT UP: Dine muskler er din krops naturlige fedtforbrændere, så dit mål bør være at bruge og engagere dem så meget som muligt. Ved at få en god muskelopbygning, vil du også vinde mere energi, styrke og fedtforbrænding.

Sved på panden: Svømning, skipping, jogging, aerobic, cykling er alle gode måder at sætte din fedtforbrænding på overarbejde.

Forsøg at tage de gode alternativer: Tage trappen i stedet for elevatoren og parker længere væk fra hoveddøren på arbejdet, så du får lidt ekstra motion (og spare penge på den dyre parkering).Vær kreativ, tænk hvad du kan gøre!