• Fuld tilfredshedsgaranti

    Gælder kun på udvalgte mærker

  • Fri fragt på alle ordrer over 499 kroner*

    Bestil før klokken 17 for afsendelse samme dag

  • Kunders databeskyttelse

    Din data er sikker og beskyttet hos os

5 Grunde Til Du Er Sulten Hele Tiden

Vi ved alle at sult er kroppens måde at fortælle os den har brug for næring og at den har brug for mad. Naturligt, efter spisning, har sult en tendens til at forsvinde midlertidigt og dette er en god ting. I nogle tilfælde derimod, er der nogle personer der føler at der maver er sultne efter at spise hele tiden og som har en trang til at spise mere resten af dagen.

Dette problem kan tackles med nogle ændringer i diæten og livsstilen, men en medicinsk tilstand kunne være årsagen til ekstrem spisning og det kan kræve behandling. Hvis du har konsulteret din læge og der ikke er noget medicinsk problem er den gode nyhed, at der er nogle ting du kan gøre for at hjælpe dig selv.

Hvorfor er jeg sulten hele tiden?

For meget sukker
1. For meget sukker
At indtage en høj mængde sukker kan resultere i at dit blodsukker stiger helt vildt, og selvom du kan føle dig fuld i et stykke tid, vil det ikke vare længe. For meget af dette kan øge appetitten, hvilket er grunden til at du er sulten hele tiden. Derudover, indeholder sukker fruktose hvilket, ifølge research, hvis det indtages i store mængder kan resultere i at kroppen producerer ghrelin. Dette kan lede til inaktivitet i nogle områder i hjernen, der gør det svært for en person at føle sig fuld eller mæt. Der er mange madvarer og drikkevarer der kommer med tilsat sukker og som et resultat øger appetiten, så du skal være ekstremt forsigtig med, hvad du indtager.
Ikke nok protein
2. Ikke nok protein
Forskere over årene har foreslået at det at spise mere protein kan reducere behovet for at ville spise ofte. Dette er fordi det kan hjælpe med at fylde kroppen på en mere tilfredsstillende måde end sukker. Studier har vist at, sammenlignet med mad med lav protein, reducerer mad med høj protein madindtagelsen og øger aktiviteten og vægttab. Det anbefales derfor at en gennemsnitlig voksen kvinde indtager 46 gram af protein om dagen og en gennemsnitlig voksen mand indtager 56 gram. Så, altid start din morgen med en sund mængde protein! Du kan også prøve at tilføje højkvalitets protein pulver til din diæt for at hjælpe med din sult.
Dehydrering
3. Dehydrering
At drikke vand er kendt som værende sundt og essentielt for kroppen. Det er derfor vigtigt at holde sig hydreret. At drikke vand kan også gøre at en person føler sig mere fuld, derved reducerer sult. Forskere har også vist, at det at drikke masser af vand kan hjælpe overvægtige med at tabe sig og opmuntrer tab af appetit, hvilket gør vand til en naturlig appetit nedtrykker! Det er også en af de største og lettest undgået svar på spørgsmålet, hvorfor føler jeg mig sulten hele tiden?
Mangel på søvn
4. Mangel på søvn
Ikke at få nok god kvalitet søvn er en anden vigtig grund til, at en person altid kan føle sig sulten. Søvn er beregnet til at skabe balance i vores krop, så derfor kan søvnforstyrrelser forårsage ændringer i vores naturlige hormonbalance, der igen øger følelsen af sult hos nogle mennesker. Mangel på søvn har også været kendt for at bidrage til andre vægtrelaterede sundhedstilstande som diabetes og fedme. På baggrund af en undersøgelse i 2016 blev der konkluderet, at mænd med søvnforstyrrelse har et højere niveau af ghrelin og har tendens til at spise mere end dem, der sover normalt. Så der er en vigtig sammenhæng mellem at være altid sulten og træt!
Kedsomhed
5. Kedsomhed
Kedsomhed er en meget alvorlig årsag til overspisning, som i sidste ende bliver svær at stoppe. Kedelig spisning er generelt meningsløs og sker, når vi ikke har brug for mad. Forskere mener, at årsagen til denne kedsomhed er som følge af frigivelsen af en kemisk budbringer kaldet dopamin. Det øger ønsket og længsel efter mere mad.

Efter at have fastslået, at der er mange grunde til, at nogle mennesker altid er sultne, er det næste skridt at arbejde på at reducere denne sult. Som nævnt tidligere er en vigtig måde at klare dette på ved at lave visse livsstils- og kostændringer. Dette kan omfatte:

  • Spiser mindre sukker og forarbejdede fødevarer
  • Tilsætning af mere protein til kosten
  • Drikker rigeligt med vand
  • Få nok søvn
  • Ikke spise på grund af kedsomhed