Mandag - fredag | 09:00 til 17:00

5 tips til sund fordøjelse (Der virkelig virker!)

Vores fordøjelsessystem spiller en stor rolle for vores helbred og kroppens velbefindende; det er ansvarligt for at nedbryde maden, vi spiser, absorbere de essentielle næringsstoffer samt fjerne affaldsstoffer. Så hvad kan du gøre for at holde dit fordøjelsessystem sundt og glad? For at hjælpe dig, har vi samlet vores liste med 5 simple ting, du kan gøre for at støtte sund fordøjelse. De er alle nemme at inkorporere i dit daglige liv og kan have nogle fantastiske fordele for din krop!

  1. Spis masser af fibre

    Fibre er vigtige for et sundt fordøjelsessystem, da de hjælper med at holde tingene i regelmæssig bevægelse. Hvis du indtager få fibre, kan du opleve ubehag, forstoppelse og endnu mere alvorlige problemer, så de spiller en stor rolle for at holde tingene sunde. Nogle af de bedste fødevarer at tilføje til din daglige kost, der er rige på fibre, er fx fuldkorn (som fx kornprodukter, pasta og brød), bælgfrugter, bønner, nødder, kerner, bær, meloner, appelsiner, bananer, broccoli og majs. Disse fødevarer er også gavnlige for andre dele af din sundhed!

  2. Dyrk rigeligt motion

    Motion er ikke kun fantastisk for dit generelle helbred, men det er også super gavnligt for din fordøjelse. Regelmæssig motion kan hjælpe med at sætte gang i fordøjelsen samt støtte blodomløbet og stimulere musklerne i tarmkanalen. Det vil overordnet set hjælpe med at holde dit tarmsystem i gang og er en naturlig metode til at undgå fordøjelsesbesvær.

  3. Hold dig hydreret

    En vigtig del af et overordnet sundt fordøjelsessystem er at drikke nok vand i løbet af dagen og holde dig hydreret. Vand bliver brugt i fordøjelsen til at hjælpe med at absorbere nødvendige næringsstoffer fra maden, vi indtager, samt at hjælpe med at fordøje fast føde. Derfor er det ikke kun skidt for dit generelle velbefindende, hvis du er dehydreret, men det kan også føre til en langsommere fordøjelsesproces og dermed problemer som fx forstoppelse.

  4. Tilføj probiotika til din diæt

    Probiotika er levende bakterier, der hjælper med at booste antallet af ‘’gode’’ bakterier i tarmen. De lever inde i tarmene og hjælper med at støtte sund fordøjelse. De bidrager også til vores tarmflora for at holde den i balance, så du ikke bliver syg og kan få mest muligt gavn af den mad, du spiser. Du kan finde probiotika i mange yoghurter samt fermenterede fødevarer som fx kefir og kombucha. Du kan også få dem gennem et naturligt probiotika tilskud for en mere koncentreret dosis.

  5. Begræns fødevarer med meget fedt

    Vi kender alle til ulemperne ved at spise for meget friturestegt og fed mad, men kender du til de effekter, det kan have på din fordøjelse? Denne type fødevarer er meget svær for din krop at fordøje, og derfor kan de sænke fordøjelsesprocessen og føre til forstoppelse. Det er vigtigt at finde de bedste fødevarer at indtage for en sund fordøjelse. Begræns mængden af fastfood, du spiser, og prøv fedtfattige alternativer som fx skummetmælk i stedet for sødmælk eller giv kalkunbacon et skud!

Andre interessante artikler

Anbefalede Produkter

Del med