Julen nærmer sig!Få -10 % rabat med rabatkodenCHRISTMAS

  • Fuld tilfredshedsgaranti

    Gælder kun på udvalgte mærker

  • Fri fragt på alle ordrer over 499 kroner*

    Bestil før klokken 17 for afsendelse samme dag

  • Kunders databeskyttelse

    Din data er sikker og beskyttet hos os

7 vigtige madvare for muskelopbygning

Når man taler om muskeludvikling, er ernæring en integreret del af processen. Faktum er, at lige meget hvor intensiv din øvelse er, så vil det vil ikke være nok, hvis din kost ikke er tilpasset. Muskeløgning afhænger af den fysiske indsats, men også på en afbalanceret og sund kost.

Musklerne kræver næringsstoffer for at fungere korrekt. Disse næringsstoffer er til stede i fødevarer, og det er derfor betydningen af ​​en god diæt er så vigtig. Selvom der er mange muligheder, kan du her finde disse 7 optimale fødevarer for at forøge din muskelmasse.


Et æg
Æggehvider - Som sagt er protein vigtigt, og mange der træner får dette ved at spise æggehvider. Med 12g protein pr. 100g indeholder ægget overlegent meget protein, som hjælper med at udvikle muskler og øge muskelmassen. Disse proteiner absorberes hurtigt af kroppen og kan hjælpe imod muskelforstyrrelser. Desuden har æg den fordel af at være rig på vitaminer og mineraler og lavt kulhydratindhold. Det anbefales dog ikke kun at spise rå æggehvider.
Kylling og Kalkun
Kylling og Kalkun - For at øge din muskelmængde kan du med fordel spise magert kød, fordi det er fremragende proteinkilder. Mange atleter og bodybuildere spiser meget magert kød som kylling og kalkun, fordi de er rige på protein og har lavt indhold af mættet fedt. Det anbefales dog at fjerne huden på kødet, fordi den indeholder en stor mængde fedt og kolesterol.
Laks med salat
Fisk - Under en muskulær udviklingsproces skal vi huske ikke forsømme de essentielle fedtsyrer. Fisk er derfor nødvendig at indtage, når man forsøger at øge muskelmasse. Laks, tun, makrel og sild er fyldt med essentielle fedtsyrer som omega 3. Disse fedtsyrer er direkte involveret i produktion af testosteron og hjælper også med at reducere muskelbetændelse. Tun indeholder næsten ingen kulhydrater, der gør det ideelt at spise, hvis du vil have mere muskel, men mindre fedt.
Søde kartofler
Søde kartofler - Hvis du vil øge din muskelmasse, skal du glemme almindelige hvide kartofler og erstatte den med søde kartofler. Denne mad har den fordel at give energi, der varer i lang tid, i forhold til de almindelig hvide kartofler. Søde kartofler er ideelle til fysisk anstrengelse. Ud over det komplekse kulhydratindhold er søde kartofler rig på vitaminerne A og B, og mineraler, såsom calcium, jern, kalium eller fosfor.
Rødt kød
Rødt Kød - Rødt kød er en fremragende kilde til essentielle aminosyrer og protein. Det er rig på vitaminer B12, zink og jern, hvilket gør det til en ideel mad til sportsfolk. Det er også rig på kreatin, en aminosyre, der er afgørende for energiproduktion og muskeludvikling. Rødt kød indeholder dog meget mættede fedtsyrer, og er derfor ikke anbefales at spise mere end 2-3 gange om ugen.
Pasta
Pasta - Pasta er også perfekt hvis du skal øge din muskelmasse. Den er rig på kulhydrater, fiber og protein, som gør det muligt for pasta at stimulere kroppen og støtte muskelvæksten. At spise pasta med f.eks magert kød kan vise sig rigtig gavnligt for muskelvæskt.
glas med vand
Vand - Når man taler om muskelforøgelse, er protein ofte det, man altid vil tænke på først. Vand er dog en vigtig del af at få muskler. Hvad er formålet med træning og sund kost, hvis du er dehydreret? Kroppen består af ca. 70% vand og har derfor et vigtigt behov for at indtage vand konstant. Ved dehydrering vil muskler og koncentration ikke være på sit maksimale under fysisk træning, hvilket kan forårsage problemer.