• Fuld tilfredshedsgaranti

    Gælder kun på udvalgte mærker

  • Fri fragt på alle ordrer over 499 kroner*

    Bestil før klokken 17 for afsendelse samme dag

  • Kunders databeskyttelse

    Din data er sikker og beskyttet hos os

Burde Jeg Faste For At Tabe Mig?

At leve sundt og at holde en god kropsvægt er en topprioritet for mange af os. Et resultat af dette er, at der findes så mange forskellige rutiner, teknikker og metoder til at tabe sig. En af de mest populære teknikker er at faste. Der er mange spørgsmål omkring denne teknik, hvilket er derfor vi er er her for at hjælpe, med et specifikt fokus på det store spørgsmål: burde jeg faste for at tabe mig?

Hvad er fasten?

Det at faste er en gammel religiøs kunst, der beskæftiger sig med at afholde sig fra mad, drikke eller begge dele for at opfylde en religiøs årsag. Denne faste kunst har været praktiseret i tusindvis af år af en række trosretninger, herunder jøder, buddhister, kristne og muslimer.

I nyere tid har denne handling udviklet sig fra blot at være et religiøst ritual til at blive en populær vægttabs rutine, da den kan bruges til at understøtte stofskiftet og undertrykke appetitten. Takket være entusiaster, der har etableret effekten af at faste i vægttab, synes alle at være involveret i denne rutine. Dette bringer os til spørgsmålet: er fasting godt for dig? Og virker fasten i vægttab?

Det korte svar på begge spørgsmål er ja! Men der er mange ting at overveje for at tage en rigtig beslutning, og du har sikkert hørt forskellige myter om, hvordan det at faste er farligt for dit helbred, og hvordan det kan få dig til at tage på. For at få det hele på det rene, er de mulige fordele ved at faste, hvis det er gjort rigtigt, fantastiske og de er langt mere end bare at tabe sig.

Hvordan påvirker fasten, vægttab?

Hvis du ønsker at bruge teknikken med at faste, for at øge vægttab er det vigtigt at etablere hvordan det at faste påvirker vægttab. Der er fire forskellige almindelige typer af faste rutiner som dem som gør det holder sig til:

Tidsbegrænset spisning: Denne rutine involverer kalorieindtagelse i et par timer på bestemte tidspunkter af dagen (4 til 6 timer), og derefter at begrænse diæten resten af dagen.

Faste efterlignende kost: I stedet for at spise ingenting, er dette en type diæt der involverer at spise plantebaseret mad med få kalorier flere dage i måneden.

Periodisk faste: Dette involverer at drikke væske fri for kalorier eller med meget få kalorier i en længere periode for at sætte kroppen i et faste humør. Dette er den mest ekstreme, og muligvis farlige, af alle rutinerne og kan være i flere dage.

Sporadisk faste: Den sporadiske fasten beskæftiger sig med at spise færre kalorie fyldt mad (500 kalorier eller mindre) eller spise ingen mad sporadisk. Sporadisk fasten for vægttab er en af de mest populære.

Er det sikkert af faste?

At faste er ofte et vanskeligt emne, men hvis det bliver gjort korrekt kan det være sikkert. Hvis du planlægger at starte en faste diæt, skal du først sikre dig at du følger en passende plan for dig og din krop og at den er rimelig og du ikke vil sulte. Det anbefales også at du konsulterer din læge hvis du tror at det måske vil have en effekt på din overordnede sundhed. Dette er fordi, ligesom man siger, en mands mad er en anden mands gift; fasten er godt for de unge og sunde men dårlig for børn, gamle, personer med en spiseforstyrrelse og personer der er undervægtige.