Fodboldfest med stigende rabat indtil de danske drenge vinder (eller ryger ud af turneringen) - gælder fra den 14/6*

Kollagen

Hvad gør kollagen ved kroppen? Alt du skal vide om kollagen-tilskud

Kollagen-tilskud er blevet en af de helt store trends for tiden, og man kan næsten ikke åbne Facebook eller livsstilsmagasiner uden at se kollagen-produkter, som lover alt fra stærkere led og en hud uden rynker.

Og selvom du med garanti allerede er stødt på ordet kollagen før, ved du så egentlig, hvad kollagen er, og hvad kollagen gør ved kroppen?

Det kan du læse meget mere om i denne artikel, hvor vi ligeledes afslører alle de mange fordele, som et dagligt indtag af marine kollagen har på alt fra din hud, vægttab, led og generelle sundhed.

Hvad er kollagen?

Kollagen staves også ofte collagen, og er et protein, som din krop producerer helt naturligt. Kroppen har 28 forskellige typer kollagen, men kollagen type I, II og III står for det meste. Collagen protein er ligeledes det protein, som der er mest af i kroppen, da cirka en tredjedel af kroppens proteiner er kollagen.

Når det kommer til rynker og appelsinhud, er det især kollagen type I, der er interessant. Og det er også den kollagentype, der primært findes i kollagen-tilskud med marine kollagen.

Kollagen type I har dog ikke kun en virkning på din huds spændstighed eller elasticitet, denne type bidrager også til dannelsen af brusk i for eksempel led samt til at vedligeholde bindevæv.

Med andre ord er kollagen en af kroppens vigtigste byggesten, og er blandt andet essentielt til at vedligeholde alt fra hud, og muskler til knogler, led og sener.

Problemet med kollagen er dog, at kroppens egen produktion af proteinet falder ved 35-årsalderen, hvilket gør, at kroppen forbruger mere kollagen, end den er i stand til at producere. Hvilket fører til aldersrelaterede problemer som rynker, stive led, nedbrudt brusk og skrøbelige knogler.

Derfor er kollagen-tilskud, uanset om der er tale om kollagenpulver eller kollagen-piller, blevet så populære i dag, da det kan hjælpe med at reducere synlige rynker, holde huden ung og bidrage til at vedligeholde led, knogler og sener.

Kan kollagen fjerne rynker?

Kollagen kan ikke fjerne rynker, da de er en uundgåelig del af det at blive ældre. Men kollagen kan bidrage til at forbedre hudens elasticitet, fugtighedsniveau og dermed reducere synligheden af rynker over tid.

Faktisk viste et relativt nyt studie fra 2021, at man ved et dagligt indtag af kollagen-tilskud i minimum 90 dage kan reducere synlige rynker og forbedre hudens elasticitet betragteligt.

Det fandt man frem til ved at undersøge 19 forskellige kliniske forsøg, hvor forsøgspersonerne enten skulle tage kollagen-tilskud eller placebo.

Efter 90 dage kunne man konkludere, at et dagligt indtag af hydrolyseret kollagen førte til en klar forbedring af hudens sundhed og aldring sammenlignet med de grupper, som fik "snyde-tilskud".1

Så selvom kollagen ikke kan fjerne rynker, kan et dagligt kollagen-tilskud bidrage til at gøre huden yngre og mere elastisk, hvilket kan hjælpe med at reducere synligheden af rynkerne.

seo-banner-dk-01

Virker kollagen til vægttab?

Selvom collagen protein fra naturens side har et højt proteinindhold, som kan hjælpe med at øge mæthedsfornemmelsen en smule, er kollagenpulver eller kollagen-piller ikke de mest oplagte kosttilskud til vægttab.

Det betyder dog ikke, at kollagen-tilskud ikke kan bruges under din slankekur, da kollagen kan bidrage til at forbedre din restitution efter træning samt hjælpe med muskelvækst.

Netop det fandt et lovende britisk studie frem til i 2019. Her viste man, at personer, der fik kollagen-tilskud, oplevede mindre ømhed efter træning, og de restituerede også hurtigere. Hvilket er ideelt under et vægttab eller ved træning generelt, da man dermed kan træne mere effektivt.

I studiet fik forskergruppen 24 forsøgspersoner til enten at tage placebo eller et kollagen-tilskud, før de skulle lave 150 drop jumps på tid. Herefter blev testpersonerne undersøgt 24 og 48 timer efter den anstrengende træningsøvelse.

Resultatet var meget interessant, da der var markant store forskelle mellem kollagen- og placebo-gruppen. Deltagerne, der havde kollagen-tilskud inden træningen, oplevede ikke samme problemer med ømme muskler som gruppen, som ikke havde taget kollagen protein. Hvilket var et tegn på, at deres muskler var restitueret meget bedre.2

Hvilket er ideelt under et vægttab eller ved træning, da man dermed kan træne oftere og forbrænde flere kalorier.

Flere lovende studier har ligeledes vist, at indtag af kollagen-tilskud i forbindelse med træning kan få niveauet af kollagen i blodet stige. Hvilket kan bidrage til styrke ledbrusk, ledbånd og sener, som dermed bliver bedre rustet mod overbelastningsskader.3

Hvilket er en af årsagerne til, at Team Danmark i samarbejde med Institut for Idrætsmedicin ved Bispebjerg Hospital er ved at undersøge, om indtag af kollagen-tilskud kan hjælpe med Køb Marine Collagen 1170 mg, 120 stk l Anti-aging kollagen-tilskud l WeightWorld DK at fremskynde helingen af seneskader mere effektivt.

Så selvom kollagen-tilskud ikke er et decideret kosttilskud til vægttab, kan kollagen-piller eller kollagenpulver trods alt have en positiv effekt under din vægttabsrejse, da det kan bidrage til bedre restitution, stærkere led og sener, hvilket gør det mere overskueligt at træne mere og dermed forbrænde flere kalorier.

Hvor meget kollagen om dagen?

Det afhænger af det enkelte kollagen-tilskud, og den anbefalede dagsdosis ved kollagen-piller er som regel lavere end kollagenpulver. Og det er der en meget logisk forklaring på.

Marine kollagen i pilleform absorberes nemlig meget mere effektivt end kollagenpulver, og derfor er den anbefalede dagsdosis ved kollagenpiller ofte 1000-1200 mg, mens det ved kollagenpulver er 5000 mg.

Men den generelle anbefaling er dog, at du læser på produktet, hvor meget collagen protein du må indtage om dagen. På den måde er du sikret, at du får den rette mængde. Køb kollagen-tilskud med 1170 mg NatiCol® marine kollagen her.

Hvornår er det bedst at tage collagen?

Den klare anbefaling er at tage kollagen-tilskud om aftenen, inden man går i seng. Om natten har kroppen nemlig tid til at restituere og genopbygge sig, og du får dermed bedst muligt ud af kollagen, når kroppen hviler. Det er også på dette tidspunkt, at din krop har de bedste forudsætninger for at danne nyt væv og reparere skader.

Er der bivirkninger ved kollagen?

Der er ingen grund til bekymring ved at tage kollagen-tilskud. Det er nemlig det protein, der findes mest af i kroppen, og er dermed en af kroppens vigtigste byggesten. Derfor kan et øget indtag hjælpe kroppens egen genopbygning på vej ved at forsyne den med nye byggesten.

Med det sagt er det selvfølgelig altid vigtigt at læse ingredienslisten for at tjekke, om du er allergisk over for bestemte ingredienser. Hvis du eksempelvis er allergisk over for fisk og skaldyr, bør du undgå marine kollagen.

Heldigvis er det på trods af allergier alligevel muligt at nyde godt af de mange fordele ved kollagen. Kollagen-tilskud kommer nemlig i mange forskellige former, og kan enten købes som bovine-kollagen, marine kollagen eller vegansk kollagen.

Derudover skal et dagligt indtag af kollagen heller ikke ses som en erstatning for en sund og varieret kost samt regelmæssig motion. Lad ikke et dagligt indtag af kollagen-piller eller kollagenpulver være en undskyldning for at begynde at spise mere fastfood, ryge mere eller at springe træningen over. Det ville kort sagt være spild af penge.

Hvilke madvarer er der kollagen i?

Kollagen-tilskud er for mange det nemme valg, hvis man gerne vil nyde de mange fordele ved kollagen. Men det er også muligt at spise sig til mere kollagen ved at vælge de rigtige fødevarer.

Her er det vigtigt, at du vælger proteinrige fødevarer, da proteiner fremmer dannelsen af kollagen. Du finder blandt andet kollagen i fødevarer som for eksempel:

  • Oksekød, fisk, kylling og skaldyr - brug hele fisk og kylling og kød med knogler til at lave lækre supper eller fond.
  • Røde frugter som hindbær, jordbær og peberfrugt
  • Grøntsager som spinat, broccoli og kål

seo-banner-dk-02

Andre interessante artikler