• Fuld tilfredshedsgaranti

    Gælder kun på udvalgte mærker

  • Fri fragt på alle ordrer over 499 kroner*

    Bestil før klokken 17 for afsendelse samme dag

  • Kunders databeskyttelse

    Din data er sikker og beskyttet hos os

Hvordan påvirker dit humør din vægt?

Kraften bag et godt eller dårligt humør er stærkt og generelt undervurderet i den grad, at de fleste ikke engang indser, at tilstanden af deres humør ikke kun påvirker deres mentale velvære, men også deres umiddelbare miljø og fysiske velbefindende, herunder ændring i vægten.

Forholdet mellem vores daglige humør og vægttab eller alternativt stress og vægtøgning er meget kompliceret, og det skyldes nogle faktorer, der omfatter hormoner, madvalg, sæsonbetinget affektiv lidelse og meget mere. Det er imidlertid ikke umuligt at opretholde en stabil vægt og en positiv holdning, som kan fremme et stabilt humør. Derfor hjælper vi i denne artikel med at forstå, hvordan dit humør kan påvirke din vægt.

Hvordan påvirker humør vores vægt?

Der er et par faktorer, der almindeligvis er kendt for at forårsage en ændring i vægt som følge af vores daglige humør. Disse er:

1. Hormoner

Den menneskelige krop består af forskellige hormoner, der tager ansvar for forskellige aktiviteter i vores krop, herunder vægtforøgelse og tab. Der er også hormoner og andre biologiske faktorer, der påvirker vores humør, når vi er stressede, og er derfor forbindelsen mellem stress og vægtøgning. Disse hormoner omfatter Cortisol. Cortisol fremstilles af binyrerne, når vores krop står over for en rimelig mængde stress. Dette hormon er blevet anerkendt for at mindske vores krops evne til at tab de ekstra kilo ved at holde fast i stædige fedtstoffer, når vi er stressede. I denne situation kan tilfælde af "følelsesmæssig spisning" eller "stress spisning" let trives og føre til vægtforøgelse, da der ikke er kontrol over de ekstra kilo, der er opnået i denne periode. Dette er et perfekt eksempel på stress og vægtøgning.

Et andet hormon, der forårsager vægttab som følge af humør eller stress er Ghrelin. Ghrelin er et hormon, der har en høj tilstedeværelse i vores krop, når vi er stressede. Dette hormon påvirker direkte vores ønske om at spise og er derved med til at forårsage en ændring i vores kropsvægt. Østrogen, et kvindelig kønshormon, kan også påvirke vægttab.

I modsætning til dette, da nogle hormoner har tendens til at fremme tanken om stress og vægtøgning ved at øge fødeindtaget, kan andre som leptin føre til stress og vægttab, da det reducerer fødeindtagelse, når vi er stressede.

2. Mad valg

Mad valg som en faktor i denne liste kan påvirke vores humør og kropsvægt både positivt og negativt. Det siger sig selv, vores humør påvirkes af det, vi spiser, ligesom det vi spiser påvirker vores humør. Har du nogensinde spurgt dig selv, hvorfor nogle mennesker foretrækker at starte dagen med en varm kop kaffe? Det er fordi mange undersøgelser er kommet til den konklusion, at koffein, der er til stede i en kop kaffe, forbedrer vores humør. Som et resultat, af at vi spiser sunde og vores krop føles godt, forbedres vores humør naturligvis og dermed opmuntrer man en sund sammenhæng mellem godt humør og vægttab.

På den anden side kan det, vi føler, også påvirke det, vi spiser. For eksempel reagerer mange mennesker på stress ved at vælge mad, der er fyldt med højt fedt, sukker og kalorier. Ifølge undersøgelser i Finland har stress spisere tendens til at læne sig mod mad som chokolade, pizza, pølser, is, kager og burgere. Dette skyldes, at de forsøger at få sig til at føle sig bedre, når de er stressede. Højt fedtindhold og kalorieindhold er en bedre mulighed for det, hvilket gør mad til en ønskelig faktor i stressperioder. Dette kan dog føre til stress mavefedt.

3. Sæsonbetinget affektiv lidelse

D-forstyrrelse, som det undertiden kaldes, er en lidelse, som let kan påvirke vores humør og forårsage depression. Dette er normalt som et resultat af ændring i sæson. Sæsonbetinget affektiv lidelse har tendens til at forårsage svaghed, mangel på energi, søvnløshed og en ændring i vores spisemønstre og forekommer ofte i samme tidsperiode årligt. Denne SAL lidelse kan behandles ved at engagere sig i fototerapi (brug af lys til behandling), krono terapi og brug af plantebaserede kosttilskud. Ud over din behandlingsplan skal du også udøve motion regelmæssigt, tage lange gåture og leve i et sundere miljø.

4. Stress

Folk håndterer de forskellige vanskeligheder i livet og stress forskelligt. Nogle mennesker har styrken til at give slip på en stressende situation uden at lade den holde dem tilbage. Andre kan have en stress-lindrende teknik som at tage i spa, rejse, få massage eller bruge tid sammen med familien, mens nogle vil holde fast i en stressende situation, så det til sidst begynder at påvirke deres fysiske velbefindende. Mange undersøgelser gennem årene har vist, at mange overvægtige mennesker spiser mad som en metode til at klare en dårlig situation, eller når de er under stress. Dette er mere sandsynligt, at det fører til et stress- og vægtøgnings scenarie. I modsætning hertil kan nogle mennesker, især undervægtige, klare en stressende situation anderledes, da de har tendens til at spise mindre i stressede tider.

Konklusivt er motion generelt godt for at opretholde en sund kropsvægt, men du bør ikke undervurdere kraften i at motivere dig selv hver eneste dag. Bortset fra at fremme en stabil og sund mental velvære, har det at opretholde et godt humør eller en positiv stemning dagligt andre sundhedsmæssige fordele som at opnå en sund kropsvægt. En negativ holdning vil kun dæmpe dit humør og dit stressniveau, så det gradvist begynder at resultere i vægttab eller vægtforøgelse. Så for at undgå at falde i et dårligt humør eller depression som sæsonbetinget affektiv lidelse, så prøv at forblive positivt motiveret.