• Fuld tilfredshedsgaranti

    Gælder kun på udvalgte mærker

  • Fri fragt på alle ordrer over 499 kroner*

    Bestil før klokken 17 for afsendelse samme dag

  • Kunders databeskyttelse

    Din data er sikker og beskyttet hos os

Overgangsalder Og Vægttab: Hvorfor Er Det Så Svært?

At tabe sig under og efter overgangsalderen er svært emne, da det undertiden er uundgåeligt at tage nogle overskydende kilo på i denne periode. Overgangsalderen starter officielt efter en kvinde ikke har haft en cyklus i 12 måneder efter hinanden. Du bemærker, at når du bliver ældre, bliver det hårdere og vanskeligere at opretholde en stabil vægt end før, især i denne periode. Baseret på forskning er det omkring denne overgangsalderen, at mange kvinder har tendens til at gå op i vægt af mange årsager, herunder nedsat stofskifte. Denne vægtforøgelse er ofte vanskelig at undgå, men der er måder, du kan tage kontrollen tilbage!

Hvordan kan stofskifte påvirke vægten?

Der er så mange faktorer i forbindelse med overgangsalderen, der kan forårsage vægtforøgelse. Disse omfatter:

1. Hormonelle Ændringer: Hormonale ændringer i overgangsalderen er tilbøjelige til at få dig til at gå op i vægt, da både lavt og forhøjet østrogenniveau kan føre til øget fedt opbevaring. I dette tilfælde vil vægtforøgelsen være omkring hofter, lår og mave.

2. Muskel Masse: Tab af muskelmasse er en meget stor påvirkning på vægtforøgelse i overgangsalderen. Det er desværre allerede konstateret, at muskelmassen formindskes, da vi bliver ældre og at fedt derimod stiger. Som følge af tabet af muskelmasse i kroppen bliver det svært for kroppen at kontrollere, hvordan det bruger kalorier via stofskiftet, hvilket gør det udfordrende at opretholde en sund vægt.

3. Mangel på Søvn: Manglende søvn kan føre til overdreven snacking og et langsommere stofskifte, der resulterer i vægtforøgelse. Når det kommer til overgangsalderen, er der mange kvinder, der har svært ved at sove, hvilket i sidste ende fører til vægtøgning.

4. Genetik: Et simpelt tilfælde af genetik kan også påvirke spørgsmålet om overgangsalderen og vægtforøgelsen. Det er ikke retfærdigt, men hvis dine forældre kæmper med ekstra vægt, vil du sandsynligvis opleve det samme.

5. Insulinresistens: Når kvinder bliver ældre, bliver de gradvis insulinresistente og i overgangsalderen kan dette føre til, at du har svært ved at tabe sig. Insulinresistens er, når kroppen ikke reagerer korrekt på insulinproduktion, hvilket fører til øget blodsukkerniveau.

Hvordan man taber sig i overgangsalderen

Nogle mennesker tror at overgangsalder og vægttab ikke går hånd i hånd, men det er faktisk meget muligt at tabe sig i overgangsalderen, hvis du arbejder lidt for det! For at hjælpe, kan du prøve:

1. Få Nok Søvn: Efter at have konstateret, at en mangel på søvn er relateret til vægtforøgelse, råder vi til at få hjælpe kroppen med dette, så du kan opleve en sund, afslappet, kvalitetssøvn. Dette kan omfatte at gå i seng tidligere eller finde måder at tackle årsagerne til rastløse nætter på grund af overgangsalderen som nattesved.

2. Balancere Din Diæt: Der er forskellige stofskifte boostende kostvaner at engagere sig i, i denne periode, som omfatter at spise en masse proteiner og fibre, drikke grøn te, indtage mange mejeriprodukter og forbedre dit forhold med mad ved at være opmærksom på det du spiser. Du kan også tilføje fødevarer i din diæt, der indeholder phytoøstrogener såsom soja eller brug kosttilskud, såsom fenugreek.

3. Blive Mere Aktiv: Omkring denne alder bliver de fleste mennesker mindre aktive, og det kan give plads til ekstra vægt. Men motion er stadig afgørende i denne alder, fordi det ikke kun opmuntrer ideen om overgangsalder og vægttab, det forbedrer også dit humør og fremmer dine muskler! Øvelser som kardio, yoga og resistent træning er ideelle til at hjælpe dig med at gøre det godt.