Fordøjelse

Hvad er fordøjelsessystemet?

What is the digestive system?

Vidste du, at fordøjelsessystemets anatomi kan strækkes op til 9 meter i længden for en gennemsnitlig voksen? Eller at du kan spise på hovedet, og det vil stadig virke på samme måde? Fordøjelsessystemet er virkelig fantastisk, og det består af mange forskellige dele. Først og fremmest er der den gastrointestinale tragt eller GI. Det er passagen, maden kommer igennem fra din mund til din anus, og den består af flere forskellige hule organer som fx munden, spiserøret, maven, tyndtarmen, tyktarmen (som indeholder blindtarmen, endetarmen og rektum) samt anus.

De solide organer, der sammen bliver til fordøjelsessystemet, er leveren, bugspytkirtlen og galdeblæren. Andre områder af kroppen, der spiller en rolle for fordøjelsen, er tarmfloraen (eller mikrobiom) så vel som andre dele af nerve- og cirkulationssystemerne som fx hormoner og blod. Alt dette indgår i at fordøje den mad, vi spiser, og det viser os præcis hvor kompliceret og fantastisk, menneskekroppen i virkeligheden er!

Hvad gør dit fordøjelsessystem?

Dit fordøjelsessystem spiller en vigtig rolle i kroppen; det virker ved at tage de essentielle næringsstoffer ud af maden og væsken, vi indtager, og derefter bortskaffer det affaldsstoffer som afføring. Dette inkluderer vitaminer, mineraler, protein, kulhydrat og vand, der alt sammen bliver filtreret og nedbrudt i små stykker, der er nemme for kroppen at absorbere. De bliver herefter transporteret rundt i kroppen af cirkulationssystemet og brugt til at nære hver eneste celle med energi, vækst og celle reparation.

What is your gut flora?

Hvad er din tarmflora?

Human gastro intestinal microbiota, også kendt under noget så simpelt som tarmflora, er mange bitte små mikroorganismer, der lever i fordøjelseskanalen - der er rent faktisk mange trillioner af dem! Det lyder måske som noget slemt, da vi for det meste forbinder bakterier med noget negativt, men i dette tilfælde er tarmfloraen yderst gavnlig for kroppen helbred. Den vigtigste funktion for disse gode bakterier er at fordøje den mad, maven og tyndtarmen ikke har været i stand til at fordøje samt fremme sund fordøjelse. De hjælper derudover med produktionen af Vitamin B & K og med at beskytte immunsystemet.

Symptomer på et usundt fordøjelsessystem

Hvis dit fordøjelsessystem ikke fungerer optimalt, kan det føre til en lang række forskellige fordøjelsesproblemer, både milde og alvorlige. Hvis du har mistanke om, at du har et problem med din fordøjelse, skal du besøge din læge for at få stillet en diagnose, men her er nogle tegn at holde øje med:

unhealthy digestive system
  • Mavesmerter
  • Mavepine
  • Oppustethed
  • Forstoppelse
  • Diarré
  • Kvalme
  • Opkast
  • Blødning
  • Inkontinens
  • Besvær med at synke
  • Halsbrand
  • Uforklarligt vægttab eller vægtøgning

Hvad er skyld i fordøjelsesproblemer?

Der er en lang række faktorer, der kan føre til problemer med din fordøjelseskanal. Nogle er nemme at ændre og er baseret på livsstil, mens andre kan have behov for medicinsk behandling eller er noget, du bare må lære at leve med. Her er nogle af de mest almindelige årsager til fordøjelsesproblemer:

  • Mangel på motion
  • Dårlig kost (fx for meget forarbejdet mad, fed mad, salt og sukker)
  • Mangel på fibre
  • Spiser eller drikker for hurtigt
  • Rygning
  • For meget alkohol
  • Sygdomme (som fx irritabel tyktarm, hæmorider og Crohns sygdom)
  • Infektioner
  • Fødevare intolerance (som regel over for gluten eller laktose)

Sådan passer du på din fordøjelse

digestion

For at passe godt på dit fordøjelsessystem, bliver du nødt til at være klar over, hvad du kan gøre, for at modvirke årsagerne til problemerne. Selvom der er nogle, du ikke kan undgå, som fx intolerance, er der mange ting, du kan gøre for at støtte et sundt fordøjelsessystem. Fx kan du:

  • Spise masser af fibre
  • Have en balanceret og sund kost
  • Dyrke regelmæssig motion
  • Tage probiotika og prebiotika
  • Regelmæssigt detoxe og udrense fordøjelsessystemet
  • Begrænse eller stoppe rygning og indtag af alkohol
  • Tage et kosttilskud til fordøjelsen

Fødevarer til en sund fordøjelse

En af de vigtigste faktorer, der påvirker sundheden i vores fordøjelsessystem, er den mad, vi putter i det. Mange fødevarer, specielt forarbejdet mad, kan gøre det værre, men bare rolig, der er også et stor udvalg, der kan gøre noget godt!

The Best Foods For Healthy Digestion

Probiotics
Probiotica

Gode bakterier, der booster det naturlige niveau i tarmfloraen. Findes i yoghurt, kefir, kombucha, miso og kimchi.

Prebiotics
Prebiotica

En special form for kostfiber, der nærer de gode bakterier i tarmen. Findes i hvidløg, løg, bananer, cikorierødder og havregryn.

Whole Grains
Fuldkorn

Fuld af fibre, der hjælper afføring med at komme ud. De nærer også de gode bakterier i tarmen.

Ginger
Ingefær

Traditionel beroligende ingrediens, der bliver brugt mod kvalme.

Fenugreek
Fenugreek

Naturlig kilde til fibre for at hjælpe maden med at bevæge sig gennem fordøjelsessystemet.

Peppermint
Pebermynte

Hjælper med maveubehag, kvalme og problemer med tarmbevægelser.

Fennel
Fennikel

Denne grøntsag er rig på fibre, der hjælper med at holde fordøjelsessystemet regelmæssigt.

Dark Green Vegetables
Mørkegrønne grøntsager

En god kilde til uopløselige fibre. Findes i grøntsager som fx broccoli og spinat.

Aloe Vera
Aloe Vera

En meget mild ingrediens, der hjælper med at berolige og lindre fordøjelseskanalen.

Papaya
Papaya

Indeholder et fordøjelsesenzym kaldet papain, der hjælper med at nedbryde protein fibre.

Haritaki
Haritaki

Traditionel Ayurvedisk ingrediens til at hjælpe med at detoxe og rense fordøjelsessystemet.

Chia Seeds
Chiafrø

En kilde til fibre, der bliver til en geleagtig substans, som virker som en prebiotik.

Activated Charcoal
Aktivt kul

Binder sig til toksiner i fordøjelseskanalen for at skylle dem ud og fremme sundheden i fordøjelsen.

Turmeric & Curcumin
Gurkemeje & Curcumin

Naturlig anti inflammatorisk til at hjælpe mod oppustethed, fordøjelsesbesvær og luft i maven.

Apples & Apple Cider Vinegar
Æbler & Æblecidereddike

Indeholder pektiner, som er en form for opløselige fibre, der hjælper med at øge afføringens volume.

Oversigt

Dit fordøjelsessystem spiller sådan en vigtig rolle i din krop, og det er essentielt for din overlevelse, at det fungerer, så hvorfor ikke passe godt på det? Selvom der er nogle årsager til fordøjelsesbesvær, du ikke kan gøre noget ved, er der mange simple livsstilsændringer, du kan lave, så du kan holde din fordøjelse sund. Der er et stort udvalg af lækre fødevarer, du kan tilføje til din kost for at hjælpe, og der findes ovenikøbet naturlige fordøjelse tilskud, hvis du vil have et ekstra boost!

Det er vigtigt at være opmærksom på, at resultaterne af vores produkter kan variere ved hver enkelt bruger. Du bør altid bruge disse produkter i forbindelse med en varieret kost og regelmæssig motion. Alle kundeudtalelser på vores hjemmeside er ægte.