Fri fragt på alle ordrer over 499kr

Fitness

En aktiv livsstil kræver aktive tilvalg – 5 kosttilskud til at få endnu mere ud af din træning

En aktiv livsstil er en vigtig forudsætning for at få et langt og sundt liv. Men i en travl og hektisk hverdag kan være svært at finde motivationen til at finde løbeskoene frem eller pakke sin træningstaske og slæbe sig ned i fitness-centeret, selvom vi alle ved, at det er godt for os.

Netop derfor tænkte vi, at vi her nedenfor ville give dig en guide til kosttilskud, der kan hjælpe dig med motivationen og generelt være med til at få endnu mere ud af din træning – uanset hvor øvet en motionist du måtte være.

Danskere er ”Europamestre” i motion

Motion er godt, motion er sundt, og motion er en vigtig forudsætning for et langt og lykkeligt liv. I det perspektiv er det gode nyheder, at vi danskere er det mest motionsaktive folkefærd i hele Europa. Det slog en stor undersøgelse fast i 2017. Undersøgelsen viste, at 31% af alle danskere over 15 år bruger mere end fem timer om ugen på håndbold, fodbold, løbeture, cykelture og motion generelt.

31% af alle danskere over 15 år bruger mere end fem timer om ugen på at være fysisk aktive, hvilket er mere end i alle andre europæiske lande.

Og det er ikke uden grund. For det danske skolesystem, foreningsliv og det store udvalg af fitnesscentre i stort set alle landets byer gør, at danskere generelt har mange muligheder for at kunne motionere på daglig basis. Hvilket kun er godt, for regelmæssig motion har en sund effekt på hjerte, kredsløb, muskler, stofskiftet og hormonsystemet. Og en aktiv livsstil med regelmæssig motion kan ifølge Sundhedsstyrelsen være med til at bevare funktionsevnen og bidrager til at forebygge en lang række sygdomme som hjertekarsygdomme, type-2 diabetes, metabolisk syndrom og tyktarmskræft.

Anbefalinger til en aktiv livsstil

Selvom vi danskere generelt er rigtig gode til at motionere, er der flere anbefalinger, som du kan gøre brug af for at give dig selv de bedste forudsætninger for at få en aktiv livsstil og sundt liv.

  • Voksne bør være fysisk aktive 30 minutter dagligt (moderat til høj intensitet)
  • Voksne skal minimum to gange om ugen udføre fysisk aktivitet ved høj intensitet (minimum 20 minutter ad gangen)
  • Følg Fødevarestyrelsens kostråd - spis groft, grønt, varieret og magert.
  • Spis mindst 350 gram fisk om ugen (200 gram skal være fede fisk som laks, sild, makrel osv.), der er rige på sunde omega-3 fedtsyrer, protein, D-vitamin, jod og selen.
  • Tag kosttilskud for at dække eventuelle mangler på vitaminer og mineraler, som du ikke får gennem din daglige kost.

Motion, styrketræning og kosttilskud

Styrketræning, motion og kosttilskud går hånd i hånd. Uanset hvor meget du træner, vil din krop under fysisk aktivitet have brug for ekstra mineraler og næringsstoffer. Netop derfor kan du med fordel supplere din kost med flere forskellige kosttilskud, som kan give dig de nødvendige byggesten til at få endnu mere ud af din træning/motion. Det er faktisk uanset, om du styrketræner i fitnesscentret dagligt, eller om du blot har brug for et ekstra boost energi for at finde den nødvendige motivation til at komme ud at løbe en tur efter en lang og stresset hverdag et par gange om ugen.

Med de rette næringsstoffer kan du give dig selv de bedste forudsætninger for at få motivation til at komme ned i træningscentret.

Men det kan være uoverskueligt at vide hvilke kosttilskud, der kan give dig et skub i den rigtige retning i forbindelse med din træning, og netop derfor har vi lavet en guide med kosttilskud, der kan give dig næringsstoffer til at optimere din træning, helbred og generelle velvære. Guiden er ikke fokuseret på muskelopbygning med proteiner, men er tiltænkt som et pejlemærke for mineraler, aminosyrer og vitaminer, som kroppen har brug for før, under og efter fysisk aktivitet, og som kan være med til at give dig de nødvendige næringstoffer til at leve et mere aktivt liv.

5 vigtige kosttilskud til din træning

  1. Tilskud med omega3

    Fødevarestyrelsen anbefaler, at vi spiser fisk 2-3 gange ugentligt, da især fede fisk har et højt naturligt indhold af sunde omega-3-fedtsyrer, protein, D-vitamin og mineraler. Alle sammen næringsstoffer, der er vigtige for blandt andet hjertekredsløbet, hjernen og kroppens led. Men det kan være svært at spise nok fisk for at få afdækket kroppens behov, og her er WeightWorld Fiskeolie eller Økologisk Spirulina & Chlorella rigtig gode kosttilskud. Begge kosttilskud indeholder et højt naturligt indhold af omega-3, som antages at nedsætte risikoen for eller lindre mange sygdomme, især betændelse og irritation, hvilket er ideelt, når man motionerer eller træner. Derudover indeholder Spirulina og Chlorella-tilskuddet også alle de 9 essentielle aminosyrer, som er vigtige for at vedligeholde og opbygge muskler under fysisk hård træning.

  2. D3-vitamin

    D-vitamin er ikke kun vigtigt for dit immunsystem, men kroppen bruger det også til at øge optagelsen af calcium i knoglerne. Træning og motion kan være hårdt for knogler og led, og derfor kan du med fordel tage et kosttilskud som WeightWorlds D3-Vitamin dagligt, da det kan bidrage til en sund knoglestruktur.

  3. Energiboost

    For overhovedet at kunne motionere er det vigtigt at have den nødvendige energi og overskud til at gøre det. For selvom det er velkendt, at man føler sig mere energisk og har mere overskud efter motion, kan det være svært at finde motivationen til overhovedet at hoppe i løbeskoene og løbe en tur efter en travl og hård arbejdsdag. Her kan koffeinpiller være din ven i nøden. Enten i form af Active T5 Plus, der indeholder koffein og guarana, eller Rent grøn kaffe-kapsler, der er lavet af grønne kaffebønner, der ligeledes har et højt koffeinindhold. Fælles for begge kosttilskud er, at de er udviklet til personer, der gerne vil have et ekstra energiboost for at kunne motivere sig selv til at motionere eller træne.

  4. Arginin

    Arginin er en vigtig aminosyre, som kroppen bruger til muskelopbygning, dannelse af kreatin, normal blodcirkulation under træning, restitution efter og udholdenhed under træning. Ikke det vigtigste kosttilskud i denne guide, og kan med fordel udskiftes med Spirulina og Chlorella-tilskud, men er alligevel værd at nævne, da kroppen har brug for Arginin, og kan hjælpe dig med en bedre restitution efter intensiv motion/træning.

  5. Glucosamin & Chondroitin

    Motion, uanset om det er løb, styrketræning, håndbold, fodbold eller lignende, lægger et stort pres på dine knogler og led. Derfor er det heller ikke ualmindeligt at have ondt i skulder, knæ, håndled eller andre led efter motion, og det problem øges blot med alderen. Ledsmerterne kan du ofte forebygge ved at tage et kosttilskud med glucosamin og chondroitin, som begge er to ingredienser, som ifølge studier viser lovende resultater i forhold til at styrke led.

Selvom motion er sundt, kan det også belaste kroppen, og derfor kan det være en god idé at tage kosttilskud for at få endnu mere ud af din træning.

Misforståelser om kosttilskud

Selvom forskning indikerer, at ovenstående kosttilskud har lovende effekter på dit generelle helbred og sundhed, er det vigtigt at have i tankerne, at kosttilskud ikke er mirakelmidler. Arv, genetik, livsstil, kost og generelt velvære har en stor betydning for din sundhed, og du skal derfor ikke forvente at mærke resultater efter en uge, efter at du har taget kosttilskud. Ovenstående kosttilskud skal kun ses som et supplement til din træning og aktive livsstil, resten er op til dig selv.

Andre interessante artikler