Fri fragt på alle ordrer over 499kr*

Velvære

De 5 bedste kosttilskud til muskelopbygning - lynguide til kvinder

Du har med garanti allerede styr på, at protein opbygger muskler, og at du helst bør undgå alt for meget sukker og fastfood, hvis du gerne vil holde dig i topform hele året.

Derudover bør du selvfølgelig også sørge for at drikke masser af vand hver dag, ikke indtage alt for mange tomme kalorier, spise varieret samt en masse grøntsager for at holde dig sund og rask.

Men hvad skal du gøre, hvis du har styr på alt det basale, og gerne vil tage din muskelopbygning til et helt nyt niveau?

Her kan kosttilskud hjælpe dig på vej, og i denne artikel giver vi dog det fulde overblik over hvilke kosttilskud, der er perfekte at tage, når du som kvinde skal opbygge muskler og gerne vil være lean.

Fiskeolie - perfekt til restitution

'Det ikk' så ringe endda', sagde den lettere skeptiske Gunnar til sin elskede Minna, da han fik serveret fisk i de populære TV-reklamer fra de glade 90'ere.

Og det kan faktisk godt betale sig at spise fisk jævnligt - både fed og ikke-fed fisk. For fisk har nemlig et højt naturligt indhold af de sunde omega-3 fedtsyrer, der bidrager til at booste immunforsvaret, pleje din hjerne og hjerte.

Men omega3 hjælper også på din restitution, hvilket er ideelt, hvis du gerne vil opbygge muskler og tilbringe mere tid i træningscenteret. Derudover er fisk med lavt fedtindhold rige på proteiner.

Hvis du ikke får nok fisk til dagligt, kan du med fordel supplere din kost med Fiskeolie-kapsler, som du kan købe ved at klikke på dette link. Det er der ingen ben i, og hvis du ikke kan lide smagen af fisk, undgå du med et fiskeolie-tilskud også eftersmagen af fisk.

Restitution er vigtigt for at kunne opbygge muskler, da du kan få det meste ud af din træning.

Magnesium - ideelt til at forebygge kramper

Mineralet magnesium er vigtigt, når du træner og opbygger muskler. Derudover er det også vigtigt for din energiproduktion, og fungerer som et bindeled ved overførslen af impulser mellem nervesystemet og musklerne.

Det kan blandt andet have en betydning for, hvor meget du kan presse dine muskler under styrketræning.

Magnesium bidrager også til din væskeregulering, som afkøler kroppen under træning. Derfor kan du også komme ud for, at du kommer til at lide af mangel på magnesium, hvis du træner meget, fordi du ganske enkelt sveder magnesium ud.

Kort sagt, jo mere du sveder, desto større er risikoen for magnesiummangel. Derfor er det også vigtigt, at du før et hårdt træningspas sørger for at fylde dine magnesiumdepoter op, da musklerne kan komme på overarbejde og krampe. Hvilket ofte skyldes væskemangel.

Så for at give dig selv de bedste forudsætning for at kunne træne længe og hårdt bør du enten at tage et magnesium-tilskud eller spise fødevarer med masser af magnesium. For det bidrager nemlig til at holde væske i kroppen, så du på den måde udskyder kramper og kan træne mere intenst.

Kreatin - perfekt til muskelvækst

Kreatinpulver er et af de mest populære kosttilskud, som mange, der gerne vil opbygge muskler, tager i forbindelse med deres træning. Og det er ikke uden grund.

For det er nemlig ret veldokumenteret i forskningen, at kreatin har en positiv effekt på både styrke og muskelvækst i forbindelse med styrketræning, også hos kvinder.

Foruden en øget muskelmasse har man også fundet frem til, at kreatin ligeledes bidrager til bedre restitution, som dermed kan gøre, at du kan optimere din styrketræning endnu mere.

Dog kan det godt være lidt bøvlet at bruge kreatinpulver, og derfor kan du gøre dit daglige indtag af kreatin lidt lettere og mere overskueligt ved at tage kreatin-kapsler, som du kan købe ved at klikke på dette link.

Ømme muskler kan gøre, at du holder lange pauser mellem dine træningspas.

BCAA - perfekt til at forebygge ømme muskler

BCAA er en forkortelse af det, som vi på dansk kalder forgrenede aminosyrer, og er et perfekt kosttilskud til styrketræning.

BCAA er en samlet betegnelse for aminosyrerne leucin, isoleucin og valin, og disse tre essentielle aminosyrer er ekstremt vigtige under muskelopbygning, da de udgør en væsentlig del af de essentielle aminosyrer, som indgår i muskelprotein.

BCAA-aminosyrerne fungerer kort sagt på samme måde som alle andre aminosyrer. Kroppens proteinsyntese bruger dem til at danne enzymer, hormoner og nyt væv, og under styrketræning indgår BCAA i opbygningen af nye muskler.

Derudover har de forgrenede aminosyrer også en kraftig anti-katabolsk effekt, der gør, at du ved indtag af BCAA oplever mindre DOMS (muskelømhed) og hurtigere restitution. Det vil kort sagt føre til bedre resultater, når du skal opbygge muskler.

Så for at tage din muskelopbygning og styrketræning til et nyt niveau kan du med fordel tage et tilskud med BCAA, som du kan købe ved at klikke her. Det bidrager til at optimere din træning, er fantastisk til at bulke og er perfekt til at forbedre din restitution.

Maca Complex - perfekt til energi og muskler

Den lille maca-rod er propfyldt med C-vitamin, jern og B6, og bidrager til at reducere træthed.

Selvom der ikke er påvist nogen direkte sammenhæng mellem indtag af maca og muskelopbygning, er der stadig flere fordele ved at tage maca, når du styrketræner, da det kan bidrage til at give din energi og udholdenhed et naturligt boost.

Derudover indeholder WeightWorlds Maca Complex også andre aktive ingredienser, der er perfekte til at opbygge muskler, nærmere bestemt aminosyren arginin, der kan bidrage til opbygningen af muskelmassen. Arginin hjælper også på blodgennemstrømingen, og kan give dit immunforsvar et boost.

Så hvis du gerne vil presse dig selv lidt ekstra i fitnesscentret, kan et maca complex-tilskud være den løsning, som du har brug for.

Andre interessante artikler