• Fuld tilfredshedsgaranti

    Gælder kun på udvalgte mærker

  • Fri fragt på alle ordrer over 499 kroner*

    Bestil før klokken 17 for afsendelse samme dag

  • Kunders databeskyttelse

    Din data er sikker og beskyttet hos os

Sådan brygger du grøn kaffe derhjemme

I den moderne verden hvor grøn kaffe og andre helsetilskud fylder mere og mere, er det blevet endog sværere og sværere at finde hoved og hale i informationerne. Det er blevet svært at vurdere hvilke informationer der er sandfærdige, hvilke teknikker man kan bruge til brygning af sin grønne kaffe samt hvilke opskrifter man kan benytte sig af. Desuden forfalder mange til den tro, at hvis det smager godt, kan det umuligt være sundt for én. Flere nylige studier har vist, at de grønne kaffebønners skal indeholder antioxidanter på op mod 500 gange styrken af C-vitaminer. Desuden har studier vist, at grønne kaffebønner har en høj koncentration af klorogensyre, som har den effekt, at mængden af glukose som frigives til blodet, mindskes. Disse studier har altså påvist de rent helbredsmæssige fordele ved den grønne kaffe. Vi har derfor opstillet en række punkter til hvordan du selv kan brygge din egen grønne kaffe derhjemme.

Hvorfor grøn kaffe?

De fleste af de førnævnte fordele findes kun i den grønne kaffe, da det er denne kaffevariant med det højeste antioxidantindhold. Den klassiske sorte kaffe indeholder også antioxidanter, men ikke i så høj en grad at denne drikkes af helbredsmæssige årsager. Den primære årsag til det lavere antioxidantindhold i sort kaffe kontra grøn kaffe, finder man i ristningen. De sorte kaffebønner er nemlig ristet ved en markant højere temperatur end de grønne bønner koges ved, hvorfor mange af antioxidanterne dræbes under ristningen. De grønne bønner koges nemlig ved præcis 100 grader celsius, hvilket sikrer at man dræber de uønskede elementer i bønnerne, mens de ønskede antioxidanter bevares. Ligeledes skal det nævnes, at jo lysere kaffe man vælger, jo flere af de belejlige antioxidanter indtager man.

Når man påbegynder selve brygningen af sin grønne kaffe, er det vigtigt at have i baghovedet, at koffein meget let opløses i vand, hvorfor man skal være opmærksom på kogetiden. Koffein er nemlig en bitter størrelse, hvorfor den vil ødelægge en stor del af smagsoplevelsen samtidig med at man ikke får nok af de gode stoffer fra kaffen ind i kroppen, uden at indtage en stor del af de uønskede elementer samtidig. Et anbefalelsesværdigt færdigbrygget produkt er disse effektive Green Coffee-piller. Her får du både selve den grønne kaffe samt den formentligt bedste udrensningskur på markedet i samme produkt.

Hvilke bønner skal jeg vælge?

I forhold til valg af bønner, er det optimale vaskede og malede bønner, da man på den måde undgår de bønner der er blevet sprøjtet og på andre måder kemisk behandlet. Tommelfingerreglen er ligeledes, at jo højere oppe bønnerne har vokset, jo bedre er de. Her kan sorter fra Costa Tarrazu og Papua New Guinea nævnes. For at gøre det nemt for dig, har vi sammensat nogle færdige kaffeprodukter, hvorfor du slipper for besværet omkring kogning og køb af bønner osv. Her kan du se udvalget af grøn kaffe. Hvis du vælger at kaste dig ud i at brygge din egen kaffe fra bunden af, er det vigtigt, at du ikke lader dig skræmme af bønnernes udseende, da den papirtynde skal der sidder på bønnerne, måske nok ligner noget der ikke skal med i brygningen. Det er dog i denne skal de sundeste elementer befinder sig, hvorfor man ødelægger en stor del af det sunde ved kaffen gennem en fjernelse af disse skaller.

Selve brygningen

Når du kommer til selve brygningen foregår det som alle andre opskrifter i trin:

Du skal bruge:

  • 1 glas
  • 1 kasserolle
  • Bønner til at fylde glasset
  • Vand til at fylde glasset 3 gange
  • En kogeplade
  • En si
  • En varmeresistent beholder
  • Ske el. til omrøring

Først hældes bønnerne op i kasserollen, hvorefter det samme glas fyldes med vand 3 gange, således at forholdet hedder 1:3. Hvis man ønsker større portioner, dobles der op det ønskede antal gange, således at forholdet bliver 2:6 eller 3:9 osv.

Når bønner og vand er i kasserollen, tændes kogepladen på så høj en varme at vandet buldrekoger. Herefter sænkes temperaturen således at vandet nu blot simrer, og der sættes nu en timer på 12 min. HUSK at røre rundt i bønnerne, således at alle bønner kommer rundt i vandet, og ingen blot ligger fast på bunden. Når de 12 minutter er gået, hældes væsken fra kasserollen gennem en si over i den varmeresistente beholder. Lad nu væsken afkøle.

Den nemme løsning

At anskaffe sig uforarbejdede bønner og herefter selv kværne dem, kan for nogle virke som for meget besvær. Ikke alle har overskuddet til det, eller måske føler nogen at de hverken har færdighederne eller de nødvendige udstyr til at lave det selv. Hvis du gerne vil forsøge dig med at prøve de sundhedsmæssige fordele ved Grøn kaffe alligevel, men desværre ikke selv kan lave det, så findes der andre muligheder.

Grøn kaffe kan findes i kapselform, kaldet "grøn kaffe ekstrakt", flydende eller creme ved tilsætning af frugt korn. Der findes endda brands, som markedsføre tyggegummi med grøn kaffe ekstrakt, som siges at have de samme fordele. Hvert produkt har sin egen form for dosering, men det er nødvendigt at kosttilskuddet indeholder mindst 20% chlorogensyre og antallet af doseringer er mellem 1 og 3 gange dagligt. Den mest naturlige måde at indtage grøn kaffe er dog at male bønnerne selv inden de ristes. Det er ganske nemt og simpelt med en kværner. Så kan du lave din grønne kaffe på normalvis, som hvis det var almindelig kaffe. Tilføj eventuelt et kaloriefattigt sødemiddel for at give det en bedre smag. Det sundeste er selvfølgelig at man prøver at vænne sig til den bitre smag af grøn kaffe. Men hvis du vil undgå alt det besvær og den bitre smag kan du prøve vores populære kosttilskud med grøn kaffe ekstrakt i kapselform .