Kundeservice åbent man- til fredag 10-18

69 96 03 91 Live Chat
emaerket
  • Fuld tilfredshedsgaranti

    Gælder kun på udvalgte mærker

  • Fri fragt på alle ordrer over 499 kroner

    Bestil før klokken 17 for at modtage ordren næste dag

  • Vores kunder elsker os!

    Uafhængige anmeldelser fra Feefo

Hvorfor har jeg ømme muskler?

Ømme muskler er ikke kun et resultat af at have glemt at strække ud efter træning. Faktisk er der lige så stor chance for at ømme muskler er forårsaget af inaktivitet, stress, kostvaner eller dårlig cirkulation.

Hvorfor har jeg ømme muskler?

Ømhed og smerter er en del af livet. Men når disse smerter bliver hyppigere og ikke længere kan bortforklares med manglende motion eller en form for tilskadekomst, er det tid til at kigge lidt dybere ned efter en forklaring.

Angst / stress

Ømme muskler er en af bivirkningerne af at leve med angst. Angst skaber et miljø inde i din krop, der sætter en stor belastning på dine muskler og led, og kan føre til stor smerte, krampe og gene. Den primære måde at angst forårsager ømme muskler på er, at det fører til betydelig muskelspændinger. I perioder med angst, vil din krop forberede sig til kamp eller flugt tilstand, som om du er i en farlig situation. Når du gør det, vil du automatisk anspænde dine muskler til en hurtig indsats. Over tid, kan disse spændinger føre til store muskelsmerter, der kan blive meget smertefuldt, hvis de ikke behandles.

Inaktivitet

Fysisk aktivitet er en afgørende del af at opretholde din fysiske, men også mentale sundhed – måske mere end mange mennesker er klar over. mere end mange mennesker er klar over. Uden bevægelse eller motion, er musklerne ikke i stand til at frigive overskydende energi, og de bliver spændt og ømme.

Søvnmangel

Søvnmangel er kendt for at øge muskelsmerter, fordi musklerne ikke har tid til at hele ordentligt, som de normalt gør bedst når de slapper helt af om natten.

Dårlig cirkulation

Blodcirkulation i kroppen er også en af de største årsager til muskel og led smerter. Årsag til nedsat cirkulation kan være flere, men igen er inaktivitet en af de mest velkendte. Ved nedsat cirkulation vil de første symptomer vise sig som krampe, hævelser, rødme og kolde fødder og hånder.

Hvad kan du gøre?

Udstrækning:
Udstrækning hver morgen eller aften før du går i seng, kan være utrolig gavnligt. Når du varmer dine muskler op bliver de mindre tilbøjelige til at danne spændinger og kramper.

Vand og næringsstoffer:
Sørg for at spise sundt og drikke rigeligt med vand. Dette vil få dine muskler til at slappe af.

Motion / aktivitet:
Motion kan forårsage ømme muskler på deres egen måde, men ømhed forårsaget af manglende motion har tildens til at være mere problematisk og generende, end ømhed forårsaget af at du har glemt at strække ud efter motion.

Smertestillende tilskud:
Når du oplever ømme muskler kan det være en god ide at købe nogle recepfrie smertestillende tilskud, som kan give dig lindring og reducere betændelse, der forårsager ømhed og smerter.

Massage: At få en massage kan være et mere behageligt og afslappende måde at få bearbejde muskelspændinger og smerter. Hvis du ønsker at spare nogle penge, kan det være økonomisk fordelagtig at investere i en god cirkulationstræner til hjemmebrug, frem for at gå en massage på klinik eller kiropraktor. Mange vil opleve samme healende og afstressende effekt med en cirkulationstræner. Message kan sætte gang i din cirkulation, så hvis du har problemer med dårlig cirkulation, kan det hjælpe dig et langt stykke vej til et bedre helbred.

Andre råd: Du bør også gøre dit bedste for ikke at sætte ekstra stress på dine muskler ved at sidde med en god kropsholdning, sove godt, og komme op og bevæge dig en gang imellem. Særligt hvis du har et meget stillesiddende arbejde, så forsøg at finde muligheder, hvor du kan få lidt motion i hverdagen. Tag cyklen på arbejdet, hold 5mins. gå pauser, tag trappen i stedet for elevatoren osv.