Fri fragt på alle ordrer over 499kr*
en stor bagdel er en fordel og kan redde dit liv

Fitness

En stor bagdel er en fordel kan redde dit liv

Kan en stor bagdel være en stor fordel? Ja, brede hofter redder liv!

I et historisk perspektiv har der været stor udskiftning i hoftemoden - nogle årtier har det været sexet at have smalle hofter, mens det i andre årtier har været højeste mode at have brede hofter. Heldigvis lever vi i en tid med skønhedsidealer, der omfavner de naturlige og brede hofter, og det er faktisk positivt. For brede hofter kan nemlig redde liv, og fedt på hofter og balder kan bidrage til at leve længere. Men det betyder jo ikke, at du ikke behøver at træne hofter og balder - for regelmæssig motion kan bidrage til at forlænge dit liv.

Det og meget mere giver vi dig det fulde overblik over i denne artikel, hvor ligeledes forklarer nærmere om, at du ikke behøver at skamme dig over dine brede hofter eller store bagdel, og ligeledes hvad du kan gøre for at tone dine hofter og balder bedst muligt, så du beholder de sunde fedtdepoter netop der.

Er det sundere at have brede end smalle hofter?

Dansk forskning tyder på, at et stort hoftemål kan bidrage til at beskytte dig mod for tidlig død. Men det betyder ikke, at det er de brede hofter, der beskytter mod for tidlig død, det er i stedet smalle hofter, der giver en øget risiko for høj dødelighed.

Det skyldes primært, at smalle hofter er et tegn på, at du ikke har sunde fedtdepoter på hofterne og at din muskelmasse er begrænset. Og en sund muskelmasse er vigtig, for muskler er nemlig afgørende for, at kroppen kan beskytte dig mod livstruende sygdomme som diabetes og hjertekarsygdomme.

Så hvis du har smalle hofter, er det vigtigt, at du dyrker motion for at kompensere for de manglende fedtdepoter og muskulatur på balderne og hofterne.

Forskning indikerer, at det er sundere at have brede hofter.

Æble- eller pæreformet - hvad er sundest?

Meget tyder på, at fedtdepoter på hofter og lår lagrer frie fedtsyrer, og bidrager på den måde til at beskytte kroppen. Derudover udsender fedtet på hofter og lår signalstoffer til resten af kroppen, hvilket kan have en sundhedsmæssig positiv effekt.

Kort sagt - så kan en stor bagdel være sundt, og det handler derfor nøvendigvis ikke om at gå ned i vægt men i stedet fokusere på at reducere mavefedtet, mens du bevarer fedtet på dine hofter og lår.

Hvis vi skal sætte en kropstype på, kan vi meget forsimplet sige, at det er sundhedsskadeligt at være æbleformet, da det indikerer, at dit fedt er samlet på maven, hvilket er skadeligt for din krop og organer, og kan bidrage til udvikling af hjertesygdom og andre fedmerelaterede sygdomme. En pæreform, som ofte er karakteriseret ved brede hofter og lår, er i stedet at foretrække, da disse fedtdepoter kan fungere som en slags skraldespand for det fedt, der ellers ville flyde rundt og gør skade i dine blodårer.

Træn dine hofter og balder - for din sundheds skyld

Selvom alt tyder på, at det er sundt at have brede hofter og balder, betyder det jo ikke, at du ikke behøver at træne dem, da der trods alt kan være fordele ved at have tonede muskler i netop disse områder. For en sund muskelmasse på både hofter og balder kan nemlig bidrage til at beskytte mod livstruende sygdomme som diabetes og hjertekarsygdomme.

Sørg for at træne musklerne i balder og lår - det er vigtigt for at beskytte dig mod sygdomme.

Så sørg for at tone og stimulere muskulaturen - enten ved at bruge træningsøvelser specifikt til balder og hofter. Det kan eksempelvis være øvelser som sideliggende løft af ben, bækkenløft eller squat, som direkte går ind og stimulerer muskulaturen omkring balder og hofter, og som kan bidrage til en flottere bagdel.

Alternativt kan du bruge WeightWords Hofte og Baldetræner, som er er en multi-træningsmaskine til hjemmetræning til at træne mave, balder og lår med EMS-stimulation til at stimulere bagdel, lår og maven i dybden til at opbygge, styrke og tone musklerne, så du kan få den stramme bagdel, som du drømmer om.

Brede hofter og balder er ofte genetisk

Dine hofter og balders form er i stor grad genetisk bestemt, og derfor er det altid en god idé at træne dine balder og hofter, da det kan bidrage til at forebygge alvorlige sygdomme som diabetes og hjertekarsygdomme. For selvom fedtdepoter i hofterne kan bidrage til at opsamle det fedt, som ellers kan påføre skade til dine blodårer, er det vigtigt, at du vedligeholder din muskulatur i både balder og hofter, da det kan bidrage til, at du lever længere - uanset om du fra naturens side har smalle eller brede hofter.

Andre interessante artikler