Kundeservice åbent man- til fredag 10-18

69 96 03 91 Live Chat
emaerket
  • Fuld tilfredshedsgaranti

    Gælder kun på udvalgte mærker

  • Fri fragt på alle ordrer over 499 kroner

    Bestil før klokken 17 for at modtage ordren næste dag

  • Vores kunder elsker os!

    Uafhængige anmeldelser fra Feefo

Diæt og fysisk præstation

Din diæt og ernæring kan forbedre dine altetiske præstationer. En aktiv livsstil sammen med en sund kost er den bedste måde at bevare et godt helbred på.

Din diæt og ernæring kan forbedre altetiske præstationer. En aktiv livsstil sammen med en sund kost er den bedste måde at bevarer et godt helbred på.

At leve efter en god og sund kost kan give dig energien til at gennemføre et maraton, og det er mere sandsynligt at du bliver hurtigere træt og præstere dårligere i sport, hvis du ikke får nok:

  • Kalorier
  • Kulhydrater
  • Væske
  • Jern, vitaminer og mineraler
  • Protein

Anbefalinger

Den ideelle diæt for en atlet er ikke meget anderledes end den anbefalede diæt for ethvert sundt menneske. Dog skal man være opmærksom på, at flere aspekter spiller ind, når man skal sammensætter sin diæt:

  • Hvilken type sport du dyrker
  • Mængden af træning
  • Hvor lang tid du træner af gangen

Der er en tendens til, at man overvurderer mængden af kalorier, man forbrænder ved hver træning. Derfor er det vigtigt at man ikke indtager mere energi, end man bruger i sin træning. For at hjælpe din træning fremad, er det vigtigt, at du ikke træner på tom mave. Alle er forskellige, så det er vigtigt du lære:

  • Hvor lang tid inden din træning skal du spise?
  • Hvor meget mad er den rigtige mængde for dig?

Du kan finde vores eksklusive udvalg af MyProtein produkter her på siden.

Kulhydrater

Kulhydrater er nøvendige for at give kroppen energi under træning. Kulhydraterne er oftest lagret i musklerne og leveren.

  • Komplekse kulhydrater kan man finde i fødevare som pasta, bagels, fuldkornsbrød og ris. De giver energi, fibre, vitaminer og mineraler og er fedtfattige.
  • Sukkerarter, som man kan få fra softdrinks, marmelade og slik indeholder en masse kalorier, men de indeholder derimod ingen vitaminer eller mineraler
  • Det vigtigste er mængden af kulhydrater, du spiser hver dag. Lidt mere end halvdelen af dine kalorier skal komme fra kulhydrater

Du har brug for kulhydrater inden, du træner, hvis du skal træne mere end en time. Prøv også så vidst muligt at begrænse indtaget af fedt i timen inden, du skal træne. Du vil derudover behøve yderligere kulhydrater i løbet af din træning, hvis du skal træne intensivt i mere end en time. Dette kan fx imødekommes med en protein bar halvejs gennem træningen. Endvidere findes der forskellige flydende geler, væskedrikke og andet, som er populære blandt atleter. Hvis du træner tungt og meget intensivt, vil du behøve kulhydrater umiddelbart efter din træning for at genopbygge depoterne af energi i dine muskler.

  • Folk, der træner i mere end 90 minutter burde spise eller drikke flere kulhydrater med med proteiner 2 timer senere. Det kan fx være en protein bar, nøddemix eller yogurt med granola
  • For træninger der varer mindre end 60 minutter kan man nøjes med vand

Protein

Protein er vigtigt for muskelvæksten. Protein kan også bruges som kroppens energi, men kun hvis lagringen af kulhydrater er brugt op. Det erdog en myte at diæter med ekstremt højt protein indtag alene forøger muskelvæksten.

  • Kun styrketræning og motion vil ændre på muskelmassen
  • Atleter og bodybuildere behøver kun en tilpas mængde ekstra protein. Alt overflødigt protein indtag vil lagres som fedt

Diæt på højere plan

Når man ændrer sin kropsvægt for at opnå forbedrede fysiske præstationer, skal dette gøre sikkert, ellers kan det skade mere end at gavne. At holde sin kropsvægt for lav, tabe for meget vægt for hurtigt eller forhindre naturlig vægtforøgelse kan have negativ indflydelse på dit helbred. Det er meget vigtigt at have realistiske mål for din vægt. Unge atleter, der prøver at tabe sig i konkurrence øjemed, burde opsøge en professionel diætist. At eksperimentere på egen hånd er en dårlig idé og kan betyde forkert indtag af forskellige vitaminer og mineraler. Snak med en professionel og find sammen en diæt, der passer til din sport, alder, køn og mængde af træning.