• Fuld tilfredshedsgaranti

    Gælder kun på udvalgte mærker

  • Fri fragt på alle ordrer over 499 kroner*

    Bestil før klokken 17 for afsendelse samme dag

  • Kunders databeskyttelse

    Din data er sikker og beskyttet hos os

Gurkemeje Kapsler: Det Bør Vide Om Det Helende Krydderi

Gurkemeje, også kendt som det gyldne krydderi eller indisk safran, er et ældgammelt krydderi der er blevet brugt til kulinariske og medicinske formål siden oldtiden. Curcuma longa er det botaniske navn for gurkemeje planten, der normalt høstes i Indien og andre Sydøstasiatiske lande.

Hvis du aldrig har hørt om gurkemeje før, er det et krydderi der findes i rhizomet af gurkemeje planten. At bruge gurkemeje i madlavning er ikke nyt. Faktisk har man kunne finde det i de asiatiske køkkener i tusinder af år! Det er fornyligt blevet populært, ikke bare for dets skarpe smag i madlavning, men også for det medicinske egenskaber.

Det siges at gurkemeje er en af de mest effektive næringsfyldte superfoods i verdenen. Gurkemeje er medlem af ingefærs familien er kommercielt tilgængeligt i forskelliger variationer, som eksempelvis som et krydderi, pulver, rod, kapsel, te og ekstrakter.

Før du bliver fristet til at besøge krydderihylden og fylde skabet op med dette magiske krydderi, kan du her læse alt du behøver at vide før du laver det rigtige valg for dig.

Hvad er Curcumin?

Der findes flere kemiske forbindelser i gurkemeje, hvor curcumin er den vigtigste af dem. Det er den vigtigste aktive ingrediens i gurkemeje har kraftfulde antioxidant og antiinflammatoriske egenskaber.

Curcumin gør gurkemeje til en funktionel fødevare; de madvarer der har potentielle positivt sundhedsmæssige fordele. Men, mængden af curcumin der findes i gurkemeje er ikke så stor. [1] Derfor kan det være svært at få tilstrækkelige mængder af curcurmin ved hjælp af gurkemeje som et krydderi i måltider. Derfor anbefales det stærkt at tage gurkemeje tilskud, der består af en betydelig større mængde af curcumin.

Hvad er Næringsværdierne i Gurkemeje?

Som anbefalet af United States Department of Agriculture (USDA) Nationale Nærings Database, indeholder en spiseske af gurkemeje pulver følgende: [2]

  • Kalorier - 29
  • Protein - 0.91 g
  • Fedt – 0.31 g
  • Kulhydrater – 6.31 g
  • Fiber – 2.1 g
  • Sukker – 0.3 g

Den samme 1 spiseske af gurkemeje pulver giver:[3]

  • 16 % af det daglige jernbehov
  • 26% af det daglige manganbehov
  • 5% af det daglige kalium behov
  • 3% af det daglige C-vitaminbehov

Problemet med Curcumin & Dets Biotilgængelighed

Curcumin har en tendens til at have antioxidant, anti inflammatorisk, anti kræft og neurotrofisk egenskaber, hvilket hjælper med at forhindre og behandle adskillige lidelser. Selvom det gør vidundere for sundheden, bliver dets dårlige biotilgængelighed er kæmpe barriere for dets kliniske effektivitet.

Hvad er biotilgængelighed og hvorfor er det så vigtigt?

Biotilgængelighed er den hastighed som stoffet absorberes i kroppens kredsløb system og har en effektiv effekt på det. Dette konkluderer, at gurkemeje der indeholder curcumin absorberes meget dårligt i kroppen, og biotilgængeligheden af gurkemeje-kapsler skal forbedres. Der er flere grunde der bidrager til den dårlige biotilgængelighed ved gurkemeje kapsler. Disse inkluderer:

  • Dets hurtige stofskifte og udskillelse fra kroppen.
  • Den måde de distribueres gennem kroppens væv.
  • Dens korte levetid mindsker sin aktivitet i kroppen.
  • Dens lave opløselighed i vand.

Heldigvis, er der mange måder at forbedre biotilgængelighed ved gurkemeje og gurkemeje kapsler.

  • Kombiner gurkemeje med sort peber. Sort peber er rig på Piperin, en naturlig substans der hjælper med at booste curcumin absorptionshastigheden med 2000%. [4]
  • Du kan blande gurkemeje med fedtstoffer som olivenolie, hørfrøolie eller kokosolie.
  • Det mikroniserede pulver og det flydende micellar formulering af Curcumin hjælper med at øge dens orale biotilgængelighed. [5]

Alt i alt, kan det at bruge nogle af de nævnte metoder ovenfor øge biotilgængeligheden af gurkemeje.

Vigtige Sundhedsmæssige Fordele Ved Gurkemeje Og Curcumin:

All about Turmeric

  1. Er Det Anti-Inflammatorisk

    Curcumin, den aktive ingrediens i gurkemeje er en potent anti inflammatorisk hjælp til at opretholde sunde betændelsesreaktioner. Dets antiinflammatoriske egenskaber har været gavnlige til at behandle reumatoid gigt og slidgigt.

    Personer der kæmper med gigt bør indtage dette krydderi på daglig basis for at lindre dem selv fra inflammation og milde ledsmerter. Man kan også opløse gurkemeje pulver i vand og anvende det på det hævede område. Dette kan give dig omgående og langvarig lindring.

  2. Hjælper Med Fordøjelse

    Hvis du kæmper med fordøjelsesproblemer, kan det hjælpe at indtage rå gurkemeje. De større forbindelser i krydderiet stimulerer galdeblæren til at producere galde, der øjeblikkeligt gør fordøjelsessystemet mere effektivt. Det har også vist sig at være gavnlig til at reducere symptomer på gas og oppustethed.

  3. Har Helende Egenskaber

    En af de større sundhedsmæssige fordele ved gurkemeje er dets helende egenskaber. Dets naturlige antibakterielle egenskaber gør gurkemeje til en effektiv desinfektionsmiddel. Det hjælper også med at fremskynde helingen af sår. Ved meget små sår og skrammer kan det virke effektivt at anvende curcuma pulver blandet med vand.

  4. Hjælper Med Diabetes

    Der er gode nyheder til dem der kæmper med præ-diabetes. De antiinflammatoriske og antioxidante egenskaber ved curcumin hjælper med at forsinke Type 2 Diabetes. Derudover hjælper de også med at sænke insulinniveauerne og booste effektiviteten af det medicin der bruges til at behandle diabetes. Ikke desto mindre er det stadigt vigtigt at konsultere en læge, før du begynder tage gurkemeje kapsler med anden form for medicin.

  5. Booster Immunsystemet

    Gurkemeje er beriget med lipopolysaccharid, en forbindelse der er kendt for dets antivirale, antifungale og antibakterielle midler, hvilket kan hjælpe med at stimulere immunsystemet. At indtage gurkemeje på daglig basis kan gøre vidundere for din sundhed. Alt du skal gøre er at tilføje en teske gurkemeje pulver til et glas varm mælk og indtage det på daglig basis. Du kan også prøve gurkemeje te.

  6. Forbedrer Lever Funktion

    Gurkemeje er kendt for dets antioxidante egenskaber. Dette hjælper med at øge produktionen af vigtige enzymer der hjælper med at reducere toksiner, samtidig med at det afgifter blodet i leveren. Ved at booste blodcirkulationen, kan gurkemeje også hjælpe med at støtte en sund lever.

Infographic on Various Health Benefits of Turmeric
Infographic on Various Health Benefits of Turmeric
Infographic on Various Health Benefits of Turmeric
Infographic on Various Health Benefits of Turmeric
Infographic on Various Health Benefits of Turmeric
Infographic on Various Health Benefits of Turmeric

Hvad Er De Mulige Bivirkninger Af Gurkemeje?

Både gurkemeje og curcumin (dets vigtigste aktive ingrediens) bliver generelt anset som sikkert og har ikke nogen kendte bivirkninger. Hvis det indtages i en stor dosis som tilskud, kan få mennesker opleve almindelige bivirkninger. Dette kan inkludere kvalme, svimmelhed, ondt i maven eller diarre. Dette er på grund af, at den høje dosis af gurkemeje øger sekretion af mavesyre hvilket kan resultere i fordøjelsesbesvær.

Når det tages i mindre mængder kan gurkemeje både virke sikkert og effektivt. Men, når det tages i tilskuds form anbefales det ikke til gravide kvinder, da det kan udløse sammentrækninger eller veer. Den gyldne regel er moderation. Det er nøglen til at nyde de mange sundhedsmæssige fordele ved curcumin, uden at skulle bekymre sig om eventuelle bivirkninger.

Anbefalet Dosis af Gurkemeje:

Turmeric Capsules & Powder

Normalt bruger undersøgelser doser på 500-2.000 mg gurkemeje/dag i form af curcumin ekstrakt. Dette er meget højere end den mængde der findes i naturligt gurkemeje. Lad os forstå dette ved hjælp af et eksempel.

Når det bruges som et krydderi, bruger den gennemsnitlige indiske diæt omkring 2,000 - 2,500 mg af gurkemeje, hvilket giver 60-100 mg af curcumin om dagen. Når det ekstraheres, kan den samme mængde give op til 1.900–2.375 mg curcumin. [7]

På den anden side, er gurkemeje, når det bruges som et krydderi, stadig fyldt med talrige fordele. Der er stadig ingen officiel aftale om de anbefalede doser gurkemeje eller curcumin, men, nedenfor står den dosering, der anvendes i forskning, der viser lovende resultater. [8]

  • Kløende hud: 500 mg af gurkemejeekstrakt to gange dagligt i 8 uger
  • Højt Kolesterol: 700 mg af gurkemejeekstrakt to gange dagligt i 3 måneder
  • Slidgigt: 500 mg af gurkemejeekstrakt to gange dagligt i 2-3 måneder

Det anbefales stærkt ikke tage daglig dosis af gurkemeje og curcumin i en større periode. Men, WHO (World Health Organization) har fastslået, at indtage 1,4mg af gurkemeje og curcumin pr. pund af kropsvægt er acceptabelt. [9]

Når det er sagt; husk altid, at alle urtetilskud skal tages med forsigtighed. Få altid medicinsk rådgivning, inden du tager et supplement, inklusiv curcumin og gurkemeje kapsler.

Almindelige FAQ's Relateret Til Gurkemeje Kapsler

  1. Er Gurkemeje og curcumin ikke det samme?

    Nej, det er de ikke. Curcumin er ikke det samme som gurkemeje. Det er den vigtigste aktive ingrediens i gurkemeje, der er ansvarlig for de fleste af de sundhedsmæssige fordele. Det er også det der giver gurkemeje den karakteriske gule farve.

  2. Hvilke forholdsregler skal jeg tage, når jeg indtager gurkemeje?

    Gurkemeje er et krydderi og bliver ofte anset som værende sikkert. Indtagelse af 1-1,5 spsk gurkemeje pulver om dagen betragtes som ekstremt sikkert. Curcuma kapsler indeholder en høj % af curcumin og en overdosis af disse kan give bivirkninger.

  3. Kan jeg tage Curcuma-kapsler under graviditet og amning?

    Mange mødre indtager gurkemeje krydderi som en del af deres diæt igennem deres graviditet og mens de ammer. Men, det anbefales stærkt at konsultere en læge før du tager nogen former for tilskud.

  4. Er curcumin tilskud sikre?

    Taget fra gurkemejeekstrakt, anses curcumin tilskud som værende sikre og uden kendte bivirkninger. Når det er sagt, sørg altid for at købe økologiske kvalitets kosttilskud.

Sidste Takeaway

Gurkemeje, især curcumin (den mest aktive forbindelse), har mange videnskabeligt dokumenterede sundhedsmæssige fordele. Det gyldne krydderi har vist sig at være ekstremt gavnligt til forbedring af et sundt immunsystem, kontrollere blodtrykket og hjælpe med at lindre smerte. Dets potente antioxidant og antiinflammatorisk egenskaber hjælper også med at forbedre symptomer på gigt og depression.

Men, som det er med alle former for alternativ behandling, er det klogt at tage en snak med din læge før du tager Gurkemeje Cucurmin tilskud til at behandle nogen lidelser. Vær sikker på at du kun køber organisk gurkemeje kapsler og at du kun bruger organisk gurkemeje pulver i opskrifter.

References:

  1. National Center for Biotechnology Information (PMID: 17044766), 2006
  2. National Nutrient Database for Standard Reference Legacy Release, April 2018
  3. Self-Nutrition Data
  4. National Center for Biotechnology Information (PMID: 9619120), May 1988
  5. National Center for Biotechnology Information (PMID: 24402825), Mar 2014
  6. National Center for Biotechnology Information (PMCID: PMC5388087), Jun 2016
  7. National Center for Biotechnology Information (PMID: 21194249), Dec 2010
  8. National Center for Biotechnology Information (PMID: 28417091), Jun 2016