• Fuld tilfredshedsgaranti

    Gælder kun på udvalgte mærker

  • Fri fragt på alle ordrer over 499 kroner*

    Bestil før klokken 17 for afsendelse samme dag

  • Kunders databeskyttelse

    Din data er sikker og beskyttet hos os

Hvor meget protein skal mænd have?

Protein er alpha og omega, når det kommer til at bygge muskler. Det ved alle. Det er straks værre at blive enige om, hvordan og hvor meget, der skal indtages.

Der findes uendeligt mange modstridende undersøgelser, personlige trænere og diætister, og det kan synes umuligt at finde hoved og hale i, hvad der er rigtigt. Så derfor beder vi dig nu stoppe op og læse denne artikel, hvor vi skiller fårene fra bukkene, fakta fra fiktion og får styr på proteinerne.

Hvor mange proteiner behøver en gennemsnitlig mand?

Det kommer an på om du træner eller ej og intensiteten af din træning. En gennemsnitlig kontorarbejdende mand kan nøjes med 0,80 gram protein pr. kilo kropsvægt pr. dag. En gennemsnitlig kontorarbejdende mand på 80 kilo skal derfor indtage 64 gram protein dagligt.

Men træning og aktivitet kan næsten fordoble dette. For atleter, som træner udholdenhed og styrke bliver tallet både to- og tredoblet. Peter Lemon, professor ved University of Western Ontario, advarer dog mod at indtage for meget protein: ”Din krop er ikke i stand til at optage for mange ekstra proteiner, og i sidste ende vil de ende som en ting: fedt.”

Vil mine muskler opbygges hurtigere, hvis jeg skærer ned på indtagelsen af kulhydrater?

Det korte svar er nej. Selvom diæter med et højt proteinindtag er godt for muskelopbygningen, skal man stadig bruge kulhydrater for at få det maksimale ud af sin kost og træning. Din krop bruger nemlig kulhydrater som energi, når du træner. Hvis du har for lidt kulhydrat i kroppen, vil kroppen bruge protein som brændstof i stedet, hvilket ikke er under optimale betingelser for muskelopbygning. Ideelt set er en korrekt kombination af kulhydrater og protein at fortrække.

Er det farligt at spise for meget protein?

Der findes undersøgelser, som viser, at for højt indtag af protein kan gøre dig dehydreret og øge risikoen for at få nyresten. Samtidig har andre undersøgelser vist at for højt indtag af alt lige fra vitaminer til vand også kan være skadeligt for dit helbred. Så man skal tage sådanne undersøgelser med et gran salt. Man kan dog ikke argumentere mod de beviste succesfulde resultater af diæter med højt proteinindtag, men det er ikke en undskyldning for at fortære mere end nødvendigt. Hvis du holder din appetit i skak og ikke propper dig til udmattelse hver eneste aften, så er vil der ikke være nogen negativ indflydelse på dit helbred ved højt proteinindtag.

Burde jeg tage supplementer med protein?

Ja, det burde du, hvis du ikke får nok protein i forhold til dit aktivitetsniveau. Du kan altid se på pakningen af dine dagligvarer, hvor meget protein de indeholder og vurdere om du burde indtage mere. Vi sælger et protein tilskud, som kan være løsningen for dig.

Hvornår er det bedst at drikke en proteinshake?

Det varierer blandt de forskellige mærker, men de fleste eksperter mener, det er bedst at tage en shake omkring en time inden træning for at tanke depoterne op og en shake igen lige efter for at stimulere muskelvæksten. Nyere forskning viser dog, at blandt unge mennesker er det ikke nødvendigt at tage proteinshakes lige efter træning. Hvis bare man sørger for at indtage den rigtige mængde protein i løbet af dagen, så stimulerer det ikke mere muskelvækst end ved at gøre det lige efter træning.

Er der fordele ved at få sine proteiner fra shakes og barer i stedet fra sin almindelige mad?

Nej. Det bliver måske nemmere for dig at sikre dit proteinindtag, men når alt kommer til alt, så kan det være mere tilfredsstillende at få sine proteiner fra uforarbejdet fødevarer. Disse kan fx være æg, peanut butter og nødder, da de er rige på sunde fedtstoffer og er længere tid om at blive fordøjet, og du bliver derfor ikke sulten så hurtigt igen. Vi sælger både protein pulver og proteinbarer i vores kategori Fitness, hvor du kan se alle vores mærke med produkter inden for fitness.

Naturlig kilder til protein

Den mest almindelig metode til at øge sit proteinindtag, er igennem ens egen diæt. Nogle fødevare indeholder en stor mængde af proteiner, og kan derfor med fordel tilføjes til din kost, hvis du forsøger at øge dit eget indtag. Der findes madvarer der kan benyttes for alle mennesker, også hvis man er veganer og måske tror kød er det eneste som har et højt indhold af proteiner. Vi samler her nogle af de mest populære valg.

Kød

Kød er den første vi vælger at nævne her, simpelthen fordi det er det mest kendt for at have et højt proteinindhold. Derudover, så er stort set alle former for kød protein-indholdigt, så man behøves nødvendigvis ikke lede efter et specifikt stykke kød, hvilket gør det nemt for de fleste at øge deres indtag. Der vil selvfølgelig være en lille forskel på indholdet af proteiner, alt efter hvilket kvalitet kødet er af. Dog er den generelle huskeregel at der er omkring 20g protein per 100 gram kød.

Fisk og skaldyr

Fisk og skaldyr er en anden meget populær kilde til protein. Fisk og skaldyr har generelt det samme indhold af proteiner som kød, hvilket som sagt er omkring 20 gram per 100 gram fisk. Udover at være rig på protein, har fisk også mange andre sundhedsmæssige fordele. Fisken indeholder et højt niveau af sunde omega-3 fedtsyrer, samt en stor mængde af sund D-vitamin. Disse vitaminer og fedtstoffer har vist sig at have positive effekter på både hjertekarsygdomme og inflammation, og det er derfor forståeligt hvorfor netop fisk er så populært som det er.

Vegetabilske kilder

Hvis man er Veganer, kan det for nogle være svært at finde kilder, som kan opfylde ens eget ønske om mængden af proteiner man gerne vil indtage. Animalske produkter er de mest anvendte kilder, da de har det største indhold. Dog er der massere af vegetabilske kilder til protein, som man kan benytte sig af.

Bælgfrugter

Bønner, ærter, kikærter, linser og andre bælgfrugter har ofte et højt indhold af protein. Man kan endda finder bælgfrugter, som har samme tæt på samme niveau som kød og fisk, dog er kulhydratniveauet her noget højere end kød. Udover at være rig på protein, er bælgfrugter fyldt med mineraler, fibre og vitaminer, samt nødvendige aminosyrer.

Nødder

Nødder er et andet populært valg, hvis man ikke vil få sine proteiner fra kød. Det som gør at nødder måske ikke er det bedste valg, er det høje indhold af umættede fedtsyrer. Dog er indholdet af protein for de fleste nødder på niveau med kød, og kan derfor være et godt valg, hvis man søger en måde at øge sit proteinindtag på.